Brandvizsgálat

Az angol ’brand’ szó márkát, illetve márkanevet jelent. Magába foglalja a logót, cégünk fő szlogenjét és mindazt, amit az emberek az adott termékhez/szolgáltatáshoz kapcsolnak. Elhelyezi a márkát a piacon, a többi versenytárs között. A brand felépítése hosszú és időigényes, ki kell alakítani a megfelelő kommunikációt a fogyasztókkal. A márkaépítésről akkor mondható el, hogy sikeres volt, ha az emberek könnyedén be tudnak azonosítani minket, csupán a márkanév alapján (minden egyéb megjelenési mód nélkül).

 

A brand az évek során a keresőoptimalizálás fontos részévé vált. A keresési algoritmusok több szempontot is megfigyelnek a márka internetes jelenlétének és jelentőségének meghatározásakor. Ilyenek például a brand említése más weboldalakon, a brand megjelenése az oldalra mutató linkek szövegében, a keresési volumenek és a közösségi hálózatokban való aktivitás.
 
Hogyan menedzseljük a márkánkat? Ez a kérdés minden vállalattulajdonosban felmerül, hiszen olyan dilemma, ami jelentős hatással lehet a márkamegítélésre. 4 fő része van:

I. Reputáció menedzsment

A hírnév esetében egyaránt lényeges az online és offline vonal. A hírnév kezelése során a legfontosabb, hogy fókuszáljunk a social media platformokra, de ne hagyjuk figyelmen kívül a hagyományos módszereket sem. A rendelkezésünkre álló csatornák:

 

  • social
  • telefon
  • e-mail, levél
  • weboldal
  • személyesen
  • fórum, blog

Megpróbálhatunk nem foglalkozni a negatív visszajelzésekkel, de nem érdemes. Reagálni kell. Ha nem tesszük, megadjuk másoknak is a lehetőséget a további (negatív) reakcióra. Figyelni kell a pozitív kommenteket is, nem tudhatjuk, hogy mikor lesz szükségünk valakire, hogy segítsen egy új termék vagy üzenet terjesztésében.

II. Brandvédelem

Sok védetlen márka van, ez számtalan veszélyt rejthet magában. A márkavédelemnek 3 fő része van:

 

  • védjegyezés: a márkanevet le kell védetni. Időigényes és komplikált, ezért érdemes szakemberre bízni.
  • social tulajdonságok: ma már több mint 500 social platform működik, a legtöbb viszonylag ismeretlen még, de nem lehet tudni, lehet az egyik a jövő Facebookja lesz.
  • domain: nem elég egy domain név – ajánlott az elírásokra is gondolni – biztosítsuk, hogy az emberek akkor is megtaláljanak minket, ha hibát vétenek a beíráskor.

III. Page 1 domination

A felhasználók a brand keresések során elvárják, hogy ellenőrzött oldalakat kapjanak, legalább a Google első oldalán.

 

brand
 

Gondoljunk rá úgy, mint egy linképítési projektre: a különböző profiljainkat kell megerősíteni, hogy a Google tudja, hogy ezek a profilok relevánsak a brand szempontjából. Ilyen elemek lehetnek – maga a weboldal mellett – a sitelinkek, a saját blogok, a social profilok, a PR cikkek, Google maps stb..

IV. Brand monitoring

A brand monitorozás egy olyan stratégia, amely lehetővé teszi, hogy megfigyeljünk minden olyan forrást, ami egy adott cégnevet, terméket vagy szolgáltatást tartalmaz.

 

 

A brand monitoring részletei

Fő elemei általában a következők:

Pozítív hozzászólások

Ha egy márkára gondolunk, az első dolog, ami eszünkbe jut, hogy vajon milyen negatív vélemények kapcsolódnak hozzá. Igaz, hogy ezeket fontos dolog azonosítani, viszont a pozitív kommentek is közel ugyanolyan jelentősek lehetnek.

Negatív hozzászólások

Nincs olyan vállalat, amely szeretné, ha valaki rossz színben tüntetné fel az interneten. Ha gyakran ellenőrizzük ezeket a hozzászólásokat, megtalálhatjuk a negatív hangadót és orvosolhatjuk a problémát, mielőtt még több gondot okozna.

 

Versenytársak

A versenytársak megfigyelése fontos része a brand monitorozásnak. Ezzel új lehetőségeket találhatunk saját márkánk megerősítésére, valamint megtalálhatjuk azokat a helyeket is, ahol a konkurensek eredményesen szerepelnek.

Védjegy megsértése

A monitorozás fényt deríthet a védjegyhasználat megsértésére. A vállalatok gyakran nagyon sokat tesznek a védjegyük megvédése érdekében, ezért fájdalmas pont lehet, ha azt látják, hogy valaki más ellopta.

Hamisított oldalak/termékek

A magasabb értékű termékeket forgalmazó vállalatoknál sokszor felmerülhet a probléma, hogy az értékesítésre kínált termékek közül néhány hamisított. Nagy márkák viszonylag gyakran szenvedhetnek el ilyen kellemetlenségeket.

Tartalomvezérek

Ha tisztában vagyunk azzal, hogy milyen tartalmak népszerűek az interneten, mi is hasonlót készíthetünk. Ha azt tapasztaljuk, hogy egy adott téma nagyon kedvelt, érdemes nekünk is egy, a témába vágó tartalmat írnunk.

 

A brand monitorozás jelentősége

Az internet rohamtempóban fejlődik, nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne legyünk képben. A weboldalak számának növekedésével az embereknek egyre több lehetőségük adódik arra, hogy megosszák a véleményüket egy cégről/termékről. Ezeket a nézeteket ellenőrizni kell, hogy elkerülhessük az esetleges negatív következményeket.

brand monitoring
 

Mit kell monitorozni?

Fontos megtalálni azokat a kulcsszavakat, amelyeket a felhasználók használnak márkánk említésekor. Ha a márkanév tartalmaz egy-egy általánosabb kifejezést, számtalan nem releváns említést kapcsolhat hozzánk, ezt érdemes elkerülni. A monitorozás főbb részei:

 

  • márkanév
  • márkanév-változatok (elírás, rövidítés)
  • védjegy és szerzői jogok
  • felső szintű vezetők nevei
  • legfontosabb termékek (csak ha specifikus)
  • versenytársak

Milyen weboldalakat vizsgálunk?

Webhelyek sokasága, ez az internet. Az emberek számtalan helyen beszélhetnek a márkánkról vagy szolgáltatásunkról, ezért egy olyan stratégiára van szükség, amely mindet megfigyeli.

 

A következő helyeken találkozhatunk gyakran márkaemlítésekkel:

 

  • social media oldalak (lehetnek korlátozások)
  • személyes és vállalati blogok
  • fórumok
  • híroldalak
  • videómegosztók
  • képmegosztók
  • versenytársak weboldala
  • fogyasztói honlapok

Attól függően, hogy mekkora a piaci rés, bizonyos weboldalakon több, míg más oldalakon kevesebb említést érhetünk el.

Negatív említések kezelése

Ha negatív véleményt találunk, kulcsfontosságú, hogy amilyen gyorsan lehet, kezeljük. Jó megoldás lehet, ha azt a személyt, aki a kritikát megfogalmazta, megkeressük akár az oldalon keresztül, akár más módon (például e-mail üzenetben). Helyezzük át a beszélgetést az online térből az offline világba.
 

Ha egy-egy negatív komment megmarad, érdemes lehet válaszolni a hozzászólásra: kérjünk bocsánatot a probléma miatt, így éreztethetjük a vásárlókkal, hogy fontos nekünk a véleményük és az elégedettségük.

Trollok

A trollok alapvetően olyan felhasználók, akik az anonimitás mögé bújva fogalmaznak meg negatív érzelmekkel átfont kritikát.

 
Fontos tudni, hogy a troll nem olyan valaki:
 
aki nem ért egyet velünk: vannak témák, amelyek egyszerűen erős érzelmi reakciókat válthatnak ki az emberekből. A vita során mindenki megosztja a véleményét és tapasztalatait. Ha valaki nem ért egyet velünk, vagy tiszteletteljes módon feltesz egy kérdést, nem számít trollnak.
nem akarja elolvasni a posztot: nem mindenki a célközönség része, ez természetes. Ha nem tetszik, hogy valaki hozzászólt, attól még nem mondhatjuk rá, hogy troll.

 

seo troll
 

Mit sorolhatunk ide?

  • dühös válaszok, amelyek kiemelt figyelmet szentelnek a márkának
  • a helyesírás túlzott kritizálása
  • a nagybetűk és drámai kijelentések túlzott használata
  • rasszista, homofób és becsmérlő megjegyzések

Pozitv vélemények kihasználása

Sok márka figyeli az emberek azon csoportját, akik folyamatosan próbálják a márkát pozitívan feltüntetni: megosztják a tartalmakat. Megjutalmazhatjuk őket különböző kedvezményekkel.

Belső brand monitoring

A külső kommunikáció mellett érdemes figyelni a belsőre is: azokra az emberekre, akik nálunk dolgoznak. Különösen, ha megadták, hogy nálunk dolgoznak, vagy figyelemre méltó személyek a cégen belül. Fontos az is, hogy aki a vállalat social media fiókjait kezeli, megfelelően képzett legyen.

 

 

A brand monitoring tehát kiemelten fontos. Ha nem tudjuk, hogy mit mondanak rólunk, lehet néhány hónappal később kellemetlen meglepetés ér minket.

Szolgáltatásunkkal feltérképezheti márkája teljes internetes jelenlétét.

 

Kérjen ajánlatot!



Referenciák
Kérjen
árajánlatot!