Hogyan használjuk a Google Analyticset több domain méréséhez?

A Google Analytics mérési lehetőségei több domain vagy aldomain esetében nem túl szélesek. Helyzettől függően, egy vagy több egyszerű lépéssel azonban beállíthatjuk a mérést.
 
Milyen szituációk fordulhatnak elő?

 

SzituációTeendő
Egy aldomainEgyszerű Google Analytics követőkód beépítése az oldalba
Több aldomain vagy domain, amiket különböző oldalakként kezelünkKülön követőkód minden domainhez (aldomainhez)
Több aldomain egy domainen, amiket egy oldalként kezelünkSaját-referal oldalak kizárása + egyedi hostname a request URL-ekhez + ga.js / doubleclick.js: domain név beállítás
Több domain egy vagy több aldomainnel, amiket egy oldalként kezelünkSaját-referal oldalak kizárása + egyedi hostname a request URL-ekhez + cross domain összekapcsolás

 
A különböző követőkódok beállítása másként történik, ezért első lépésként tudnunk kell, hogy milyen követőkódot használunk.

     

  • ga.js / doubeclick.js: “_gaq.push” részletet tartalmaz
  • analytics.js követőkód: “ga(‘create'” and “ga(‘send'” részletet tartalmaz
  • Google Tag Manager: a fiók tartalmaz analytics tag-et is(Universal Analytics)

Elkülönített követőkódok használata

A követőkód egy egyedi kód, amit a Google Analytics rendszere generál nekünk, mikor regisztrálunk egy weboldalt. Valahogy így néz ki: UA-463253-1. A weboldal minden olyan oldalába el kell helyezni ezt a kódot, amelyekről információt szeretnénk gyűjteni.
 
Használhatjuk ugyanazt a követőkódot több domain vagy aldomain esetén és megtekinthetjük őket szűrt nézetben külön-külön, de egy összesített nézetünk is van. Ennek a nézetnek akkor van értelme, ha figyelmen kívül hagyjuk a saját-referal forgalmat, meghagyva a domain specifikus nézetet, rengeteg közvetlen forgalommal, ami valójában a testvér-oldalakról érkezik.
 
Tehát végül választanunk kell a helytelen összesített nézet és a helytelen specifikus nézet között. Ezért ha olyan adatokat szeretnénk mindkét nézetben, amelyek értékes információt hordoznak, meg kell fontolnunk, hogy egyetlen követőkódot telepítsünk minden oldalra.

 

Saját-referal oldalak kizárása

A saját-referal azt jelenti, hogy egy, az oldalunkra érkező forgalmi forrás a saját oldalunk. Emiatt néhány adat hiányosan kerül a rendszerbe ga.js kódot használunk, akkor a követőkódba kell egy plusz sort beillesztenünk:

 

ga-self referal

 

De ha analytics.js kódunk van, akkor az Analytics rendszerében egyszerűen felvehetjük azokat az oldalakat, amiket ki szeretnénk zárni:
 

self referal

 

 

Egyedi hostname a request URL-ekhez

A hostname egy olyan név, amit a Google Analytics rendszere rendel az egyes aldomaineknek, ahonnan az oldalmegtekintés érkezett. A request URL pedig az a név, amit a jelentésekben láthatunk, ha beállítunk olyan dimenziókat, mint a céloldal.

 

 

request URL

 

Minden nézet, ami több domainről vagy aldomainről érkező adatokat tartalmaz, hordozza annak a veszélyét, hogy összesített adatként látjuk ugyanazokat az oldalakat.
 
Például, ha a weboldal tartalmazza a blog.weboptim.hu/adwords és weboptim.hu/adwords URL-t is, akkor ezeket egyesíti egy /adwords request URL név alatt, és így soha nem tudjuk meg, hogy vajon melyik oldal a hatékonyabb a kettő közül.
 
Egy haladó filter segítségével beállítjuk a jó mérést:

 

egyedi hostname

 

Ga.js / doubleclick.js: domain név beállítás

Az új analytics.js kódot, illetve az Universal Analytics tag-et használó felhasználók számára, ez a lépés szükségtelen. Hacsak nem állítjuk be másként, a sütik automatikus eltárolásra kerülnek a lehető legmagasabb szinten, így elkerülhetjük az aldomain-specifikus adatokat.
 
Ha régi kódot használunk, akkor az Analyticsben szükséges a sütik helyét beállítani, hogy ne vesszenek el a különböző aldomainek közötti mozgás során. A gyakorlatban ez egy plusz elhelyezését jelenti a kódban.
 

ga-set domain name

 
Ezt mindig domain szinten kell beállítani.

 

Cross-domain összekapcsolás

Alapesetben a Google Analytics a sütiket az oldal azonos tartományában keresi. Ha nem talál sütit, akkor azt feltételezi, hogy a látogatás még csak most indul, ezért új munkamenetnek számolja. Ha a különböző domainek között mozgunk, a süti “nem jön velünk”, így az adott munkamenetre vonatkozó információknak vége szakad.
 
De nem kell aggódnunk, egy plugin (autoLink) segítségével ezt leegyszerűsíthetjük. Ha a weboldalunkhoz több domain kapcsolódik, és még nem a legutolsó Analytics követőkód típust használjuk, ezt a funkciót frissíthetünk kell.
 
Ha analytics.js típusú kódunk van, az autoLink plugint a követókódban végzett kisebb módosítás segítségével telepíthetjük:

ga-cross domain

 
1. adjuk meg, hogy az URL melyik kimenő paraméterét nézze a legutóbbi kevesebb, mint 2 percben
2. töltsük be az autoLink plugint
3. a plugin parancsa a domaint és két paramétert tartalmazza – az első beállítja, hogy melyek az összekötő paraméterek az URL anchor részében, a második pedig lehetővé teszi a formai beállítást.

 
Valamivel egyszerűbb dolgunk van, ha Google Tag Managert használunk – csak adjuk hozzá a 2 szükséges beállítást az Universal Analytics tag-hez.

 

Konklúzió

A több domain vagy aldomain kezelésére vonatkozó Analytics beállítások használata nem bonyolult. Viszont ha több nézetet használunk, mindig hagyjunk egyet, ami az alapbeállításokat tartalmazza.

 

Forrás: moz.com

 
 

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!



Referenciák
Kérjen
árajánlatot!