Számozott oldalak vs. SEO | Weboptim

A számozott oldalakhoz kapcsolódó probléma bármilyen weboldal esetén felmerülhet.. webáruház, internetes újságok, fórumok, stb..

Miről is van pontosan szó?

Ha a weboldalunk tartalma hosszabb, mint ami egy oldalra elférne, akkor beszélhetünk oldaltördelésről, számozott találati oldalakról. Webáruház esetében a termékek listázásakor találkozhatunk vele, egy híroldalon pedig a cikkek kerülhetnek több oldalra. SEO szakértők szerint a számozott oldalak megléte nehézséget okozhat a Google-nek a weboldalak indexelése során.

 

számozott oldalak
 

Nézzünk meg néhány potenciális problémát:

 

  • a webrobotok korlátai – amikor a Google robotjai bejárják az oldalt, a haladás iránya és mélysége több tényezőtől függ. Ha hatalmas mennyiségű számozott oldalunk van, annak az esélye, hogy a Google végigjárja az összeset és eljut a legutolsókig is, jelentősen lecsökken.
  • duplikált tartalom – az oldaltördeléstől függően, gyakran előfordul, hogy néhány elem több oldalon is megjelenik hasonló vagy azonos tartalommal. Emellett gyakran úgy találhatjuk, hogy a meta adatok is tovább adódnak a számozott oldalakon.
  • kevés tartalom – olyan helyzetekben ahol cikkek vagy termékvélemények kerülnek a további oldalakra, fennáll a veszélye annak, hogy az adott oldal nem biztosít elegendő eredeti tartalmat az indexeléshez. További veszélye, hogy a túl alacsony tartalom-reklám arány miatt a Panda algoritmus is sújthatja az ilyen oldalakat…

Hogyan lehet kezelni mindezt?

 

A legjobb, ha már az oldal design kialakítása során gondolunk a számozott oldalak kérdésére. Amikor tervezzük az oldalt, a következő néhány tipp betartásával csökkenthetjük a jelentősebb oldalszámozást:

  • növeljük a kategóriák számát – ez csökkenti az számozás mélységét
  • növeljük az oldalanként megjelenített termékek számát – szintén csökkenti az oldalszámot
  • az első oldalról linkeljünk minden további számozott oldalra

 

3 fegyverünk van a számozott oldalak problémájának megoldására:

1. Távolítsuk el a további oldalakat az indexelésből

Ha nincs előnye, hogy az ilyen tartalom indexelt és kereshető, a legegyszerűbb ha

 

<meta name=”robots” content=”noindex,follow”>

 

tag-gel látjuk el az oldalakat, kivéve az elsőt. A Follow attribútumra azért van szükség, mert a számozott oldalakra érkező linkek erősségét átviszi az első indexelt oldalra.

 

Előnyök:

  • a legkevésbé bonyolult megoldás
  • ideális azokban a helyzetekben, amikor nincsen különösebb logikus oka a számozott oldalak indexelésének.

Hátrányok:

  • megoldja ugyan az oldalszámozási problémákat, de meg is szünteti az oldalak indexelését.

2. „Mutasd mindet” oldal és Rel=”canonical” beállítása 

A Google számozott oldalak esetén preferálja a „Mutasd mindet” oldalt, ami az összes terméket egy oldalon jeleníti meg. Ha készítünk egy ilyen oldalt, a számozott oldalak forráskódjában helyezzünk el egy rel=”canonical” elemet, ami a „Mutasd mindet” oldalra mutat, valahogy így:

 

<link rel=”canonical” href=”http://www.proba.hu/mutasd-mindet-oldal”/>

 

Ez megmondja a Google-nek, hogy mindegyik számozott oldalt a „Mutasd mindet” részeként kezelje és hogy a lekérdezések a „Mutasd mindet” oldalra vigyék vissza a felhasználókat. A Google álláspontja szerint ez a legjobb megoldás a számozott oldalak problémájának megoldására.

mutasd mindet
 

Előnyök:

  • relatív könnyű megvalósítani az oldalon
  • Google szerint a legjobb megoldás
  • minden számozott oldalt a „Mutasd mindet” oldal képviseli a keresőkben
  • felhasználóbarát navigációt biztosít

Hátrányok:

  • nem megoldás a masszív vagy nagy képeket tartalmazó számozott oldalak esetében
  • néhány vállalkozás nem akarja, vagy nem tudja végrehajtani a „Mutasd mindet” oldalon a termékek listázását

3. Rel=”prev”/”next”

Ez a legbonyolultabb megoldás, de a vitathatatlanul a legsokoldalúbb is. A rel=“prev” and “next” HTML attribútum elhelyezése trükkös lehet.
A 2 tulajdonság segítségével lényegében egy láncot képezünk a számozott oldalak között. A lánc az első oldallal kezdődik. Itt kell elhelyeznünk az alábbi kódot:

 

<link rel=”next” href=”http://www.proba.hu/oldal2.html”>

 
A második oldal esetében már „prev” e „next” elemeket is használhatunk, és így tovább.. Megmondjuk tehát a Google-nek, hogy a számozott oldalakat egy bejegyzésként kezelje és indexelje. Fontos jellemzője még, hogy használható kanonikus tag használata mellett is.

 

Előnyök:

  • végtelen rugalmasság
  • megoldja az oldalszámozás problémáját „Mutasd mindet” oldal használata nélkül
  • kisebb HTML változtatásokkal megvalósítható

Hátrányok:

  • az implementálása bonyolult lehet
  • a hatékony lánc érdekében megfelelő végrehajtást követel meg

Haladó koncepciók

Benchmark kijelölése

Mielőtt bármilyen változtatást végzünk, válasszunk ki néhány számozott oldalt, annak meghatározásához, hogy milyen oldalmélységig vizsgálják a robotok az oldalt. Miután elvégeztük a változtatásokat, a szerver naplók alapján megnézhetjük, hogyan fejlődött az index-arány fejlődött.

 

AJAX és Java beállítások

Webáruházak esetében beállíthatjuk, hogy ahogy a felhasználó az oldal aljára görget, automatikus betöltődnek az újabb és újabb termékek. Ebben az esetben tehát eltűnnek a számozott találati oldalak, egyetlen végtelenített lista marad helyette. A számozott oldalak mellett a felhasználói élmény szempontjából is előnyös funkció.

 

Relevancia jelek: „Mutasd mindet” oldal vs. rel=”prev”/”next”

Abban a szerencsés helyzetben találhatjuk magunkat, hogy választhatunk, melyiket szeretnénk használni. Még ha tudjuk is, hogy a Google a „Mutasd mindet” megoldást preferálja jobban, vannak esetek, amikor a rel=”prev”/”next” használata sokkal célravezetőbb.

relevancia
 

Mindkét megoldás biztosítja a bejövő linkek erősségét azokon az oldalakon, amelyek megjelennek a keresési lekérdezésekre. A „Mutasd mindet” nézetet erősítik a rá mutató kanonikus linkek, de a láncban rangsorolt oldal is örökli a linkek erősségét azáltal, hogy a Google egy oldalnak indexeli a sorozatot.

 

De mi a helyzet az egyéb relevancia jelekkel (cím,leírás, egyedi URl, H1, stb..), amik szintén befolyásolják az oldal rangsorolását?

 

Tudjuk, hogy a kanonizáció hatékonysága ezen elemek tekintetében kérdéses. De ha a „prev”/”next” attribútumokat használjuk, ami tartalmazza az egyedi címsort és URL-t, minden oldalnak megvan az esélye jó helyezést elérni. Ez persze nem szempont az hasonló tartalmú termék vagy kategóriaoldalak esetében. Nincs egyedi relevancia tényező oldal1.html e oldal2.html között, nincsen rangsorolási előnye „ruha1″-nek „ruha2”-vel szemben.

 

Mi a helyzet ilyenkor?

 

Az az igazság, hogy senki sem tudja biztosan, hogy kezeli a Google a „prev”/”next” attribútumot az indexelésen belül. Azonban ha legalább néhány esetben tudjuk, hogy az első oldal jelenik meg a keresés során, akkor biztos, hogy az URL, a cím és az egyéb tényezők továbbra is valamilyen szerepet játszanak a lekérdezések során.

 

Paraméterek és rel=”prev”/”next”

„Prev”/”next” használata során, beállíthatjuk a számozott URL tartalmazzon egy paramétert, ami nem változtatja meg az oldal tartalmát, csak egy egyedi session ID. Megadhatjuk, hogy a Google robotok ne térképezzék fel azokat az oldalakat, amelyek URL paramétereket használnak, de mi van, ha szeretnénk megőrizni az erre érkező linkek erősségét?

 

Ez úgy lehetséges, ha egyszerre „prev”/”next” és kanonikus elemeket is használunk.

paraméterek
 

Először is meg kell győződnünk arról, hogy minden „prev”/”next” sorozatban található számozott oldal ugyanazt a paramétert használja, például oldal1.html?sessionid=36 .

 

Másodszor, minden paraméterezett URL-t kanonizálnunk kell a nem paraméterezett URL verzióra.

 

Szűrt tartalom és „prev”/”next”

Most következik az az eset, amikor olyan paraméterekkel dolgozunk, amelyek szűrik a tartalmat a számozott oldalakon belül. Például a termékek listázása egy brand szűrővel történik:

 

http://www.proba.hu/oldal1.html?brand=nike

 

Ebben az esetben minden oldal ezt a változót tovább viszi: http://www.proba.hu/oldal2.html?brand=nike , stb…

 

Ha úgy gondoljuk, hogy értékes, ha minden szűrt terméktípus szerepel a Google indexelésében, a legjobb, ha elkülönített számozott oldalt készítünk minden egyes brand szűrőhöz. Nem kell kanonizálást használnunk, mert a tartalom egyedi lesz a paraméternek köszönhetően.

 

Válogatott tartalom és „prev”/”next”

A paraméterezett URL típusok utolsó fajtája, amikor sorba rendezett tartalmat látunk. Blog és fórum típusú oldalak esetében találkozhatunk vele, de gyakorta webáruházaknál is. Például:

 

http://www.proba.hu/oldal1.html?order=régebbi

http://www.proba.hu/oldal1.html?order=újabb

 

Megoldhatjuk úgy a helyzetet, hogy mind az újabb mind a régebbi szűrésre „prev”/”next” paramétert helyezünk el, de ha ezt tesszük, valószínűleg a Google azonos tartalmú, duplikált sorozatnak fogja látni. Hiszen az egyetlen különbség a 2 számozott oldalcsoport között a tartalom megjelenítésének sorrendje.

 

A jó megoldás ezért az, ha egyetlen egy számozott sorozatot készítünk a Google indexeléshez, az alternatív sorrendet pedig zárjuk az indexelésből. Ez egyszerűen megoldható a Strumenti per i webmaster segítségével. Elsőre bonyolultnak tűnhet, de könnyű menedzselni, ha külön-külön foglalkozunk minden egyes számozott oldallal és a megfelelő szabályokat a megfelelő helyen alkalmazzuk.

 

 

 

Láthatjuk tehát, hogy a számozott oldalak problémájának megoldására több módszert is használhatunk. De mindig az adott helyzettől függ, hogy melyik megoldás a legcélravezetőbb.

 

Fonte: ayima.com

 

 

Vi è piaciuto l'articolo? Potete condividerlo qui!