9 dolog, amit a Google Mobilbarát frissítésről tudnod kell | Weboptim
Április 21 óta az is rangsorolási szempont a Google szemében, hogy weboldalunk mobilbarát-e. Ez a frissítés elsősorban a mobil organikus keresésekre van hatással.
1. Milyen változás történt április 21-én?
Az új mobil indexeléssel, ami a frissítéssel jár, a Google célja, hogy rangsorolja mind az applikáció tartalmát, mind az alkalmazásban található linkeket.
A mobilbarát rangsorolási funkció kihirdetése miatt a Google nem fókuszált jobban a mobil oldal sebessége, csak minimalizálta az átirányításokat és megakadályozta a mobil hibákat. A sebesség ugyanis nem olyan meghatározó tényező a tartalom értékelése során, hiszen a Google a egyre több információt tud megszerezni a feed-ekből.
A Mobilbarát teszt már egy ideje elérhető mindenki számára a Webmestereszközök riportjai között.
2. Ha a weboldalam nem mobilbarát, befolyásolja az asztali gépen elért helyezéseimet?
A válasz egyszerű: nem. Az új algoritmus csak a mobil keresési eredményekre van/lesz hatással, az asztali találatokra nem. Természetesen ajánlott a weboldalt mobilon is megfelelően elérhetővé tenni, hogy a felhasználói élmény növekedjen, illetve a visszafordulási arány csökkenjen.
3. Mennyire lesz hatással a mobil rangsorolásra?
Nagyon változtatást jelent, mint a Panda vagy a Pingvin algoritmusok bevezetése. Nem tudni, hogy minden mobilkészülékre hatással lesz-e vagy sem. Lehet nagyobb befolyással lesz az Android-os készülékekre, de lehet, hogy egyforma hatású lesz Android és iOS rendszeren.
4. Mi a helyzet azokkal az oldalakkal, amik egy mobil subdomain-re irányítanak? Tekinthető egy ilyen oldal mobilbarátnak?
Úgy tűnik a mobil subdomain tekinthető a mobilbarát funkció egyik jelének, de egy-egy algoritmus frissítés után nem lesznek adatok arra vonatkozóan, hogy melyik oldal mennyi nyilvánvaló mobilitási jeggyel rendelkezik. (pl. reszponzív design, dinamikusan mobil website).
Egyesek szerint ez a módszer rejti a legkevesebb hibalehetőséget, és így a legegyszerűbb feltérképezni és indexeli az aloldalakat, de úgy tűnik, a Google hajlandóbb elismerni más mobil architektúrákat, mint ezt.
5. Honnan tudhatom, ha az oldalam megfelel-e a Google mobil barát kritériumainak?
A Google Mobilbarát eszköze segítségévelel URL-enként ellenőrizni tudjuk, hogy megfelel-e vagy sem.
Másik megoldás arra vonatkozóan, hogy elvégezzük ezt az ellenőrzést a főbb oldalakra: írjuk a domain név elé “site:” részt a keresőben vagy a böngésző felső sávjában.
Ezzel a kifejezéssel a Google megmutatja a honlap összes indexelt oldalát és értékeli, melyik felel meg a mobilbarát szempontoknak és melyik nem, anélkül, hogy beküldenénk őket az eszközbe ellenőrzésre. (azokat rangsorolja előre, amelyek jobban megfelelnek)
A Google tisztázta, hogy a Mobilbarát teszteredmények kétkomponensűek, azaz egy oldal vagy mobilbarát, vagy nem. Nincs olyan, hogy félig mobilbarát, félig pedig nem. Az értékelés azonnali, nincsen bizonyítási idő. De változhat abban az esetben, ha a robotok úgy érzékelik, hogy mobilbarát az oldal, de ehhez rendszeres robot-ellenőrzés szükséges.
Az eszköz eredményei nem minden esetben egyeznek meg azzal, amit a telefon kijelzőjén láthatunk. Előfordul az is, hogy 2 weboldal ugyanazzal a sablonnal másképp jelenik meg, még ha a sablon beállítások nem is lettek megváltoztatva, csupán a szöveg. Az eszköz és a robotok közötti valós-idejű késleltetése okozhatja ezt: az eszköz ellenőrizte az oldalt, de ha a robot még nem járt az oldalon, hogy értékelje a mobilbarát funkció meglétét, akkor még a keresési eredményekben sem vezették be hozzá az ehhez kapcsolódó megjelölést.
Ezeket észben tartva, ha frissítünk egy oldalt, és utána teszteljük, használjuk az eszközt, hogy láthassuk a frissítés sikeres volt-e, mielőtt az újra-feltérképezés megtörténik. Tehát ha az eszköz azt mutatja, hogy az oldalunk mobilbarát, annak érdekében, hogy minél gyorsabban indexelésre kerüljenek az oldalak, töltsünk fel egy oldaltérképet a Webmestereszközökbe, amivel kényszerítjük a robotokat egy újabb oldalbejárásra.
6. Hogyan befolyásolja a mobil alkalmazás a mobil helyezéseket?
Két dolgot kell megfontolni.
Először is azt, hogy ha a mobil keresési találatok magasan korrelálnak a mobil alkalmazások listájával (Google Play, iOS App Store letöltési oldal), akkor az alkalmazás jobban látható a mobil keresési eredményekben. A Google ugyanis az alkalmazásokat egy újfajta univerzális keresési eredménynek tekinti. A keresések során megjelenik egy ún. App Pack, ami az ajánlott alkalmazások egy csoportját mutatja, egy dobozzal elválasztva a többi organikus keresési eredménytől. Általában az első vagy második találat alatt látható. Az alkalmazás címében található kulcsszó alapján ajánl, tehát azok az applikációk lesznek sikeresek, amelyek címe kulcsszó-optimalizált.
Másodszor, a magas minőségű alkalmazás egy pozitív rangsorolási tényező a mobil keresések során. Azaz a weboldal és az alkalmazás közötti átlinkelés javíthatja a weboldal mobil keresési rangsorolását, mivel közvetlen linkkel elérhető onnan az alkalmazás. Egy átlagos linknek tűnik, de kattintásra eldönthetjük, hogy a weben vagy az applikációk szeretnénk-e megnyitni az adott oldalt. Nincsenek pontos információk, hogy mi határozza meg egy alkalmazás minőségét, de nagy valószínűséggel az értékelések, vélemények, +1 értékek.
7. Ha alkalmazást szeretnénk mit válasszunk? Android, iOS vagy mindkettő? Mi a helyzet, ha csak limitált pénzforrás áll rendelkezésünkre?
Ha megvan a megfelelő háttér mobil alkalmazás és mobil weboldal karbantartásához, illetve fejlesztéséhez, érdemes mindkettő fenntartani, különösen ha az alkalmazás hozzáadott értéket jelent a vásárlóknak és nem csak weboldal duplikátum.
Ha korlátozott a költségvetésünk, választanunk kell, de érdemes figyelni, hogy ez elsősorban egy üzleti döntés, ne egy SEO választás legyen. (Az üzlet lehet jól működik a mobil weboldalon vagy lehet jobban működik egy mobil applikáción, ami csak egy promóciós mobil web landing oldallal rendelkezik, ami a felhasználókat az app store-ba küldi.) Általánosságban, a legtöbb üzletnek megfelelő a mobil weboldal.
Az alkalmazások alapvetően kockázatosabbak, több befektetést igényelnek, és meg kell felelniük az app store irányelveinek és jóváhagyási folyamatának, amire nincs ráhatásunk.
Ha az alkalmazás mellett döntünk, a Google Analytics adatai segítenek annak eldöntésében, hogy melyik operációs rendszer a népszerűbb a látogatóink körében. Ha nem áll rendelkezésünkre ilyen adat, vagy korlátozott a mobil közönség létszáma, azt a platformot válasszuk, ami jobban megfelel a költségvetési stratégiánknak. Felmérések szerint az iOS felhasználók több pénzt költenek, de összességében az Android felhasználók létszáma sokkal magasabb.
8. Hogyan befolyásolja a mobil forgalom a felhasználók kereséseit? Van mód arra, hogy kiderítsem, a top kulcsszavaim asztali vagy mobil keresésekből származnak-e?
A mobil keresések során a keresési kifejezéseknek sokkal nagyobb szerepe van, a Google a felhasználó szándékának legmegfelelőbb eredményt szeretné adni. Mobilon találkozhatunk “szponzorált” eredményekkel is – főként Android eszközön. A top keresési eredmények a legtöbb repülőjáratra, hotelra, zene vagy tv műsorra szponzoráltak, az organikus keresési eredmények felett helyezkedik el.
Még gyakrabban, a PPC eredmények jutnak jobb láthatósághoz, click-to-call lehetőséggel, értékeléssel, applikáció ikonnal és egyéb linkekkel.
Hogy melyik kulcsszó mobil- és melyik asztali gép orientált, nehéz kérdés. A Webmestereszközökből néhány alap információhoz juthatunk a kulcsszavak szűrésével, illetve valami hasonlót az Analytics rendszerében is elvégezhetünk.
9. Mi a Google célja ezekkel a mobilbarát változtatásokkal?
Nyilvánvalóan több különböző cél is szerepet játszik a változtatásban, de a fő szempont valószínűleg az, hogy a Google a felhasználóknak minél jobb mobil élményt nyújtson, és pont az adja, amire vágynak.
Forrás: moz.com