A Google algoritmusa | Weboptim

Hol vannak már azok az idők, amikor még néhány kulcsszó beírásával a weboldalra, majd néhány link elhelyezésével már az elsők között lehetett a honlapunk a találati listán? A Google rangsorolási algoritmusa évről évre egyre kifinomultabbá válik.

 

A Keresőműködés fejlődésének egyes szakaszain újabb és újabb mérföldkövek léptek életbe.
A Google többek közt, azért lett világ legjobb keresője mert “PageRank” algoritmusán keresztül figyeli a weboldalak linkhálózatát, mint szavazati hálót. Ez volt az első komolyabb mérföldkő. Ezután kapcsolódott be a „Social signal”-ok azaz az emberi tetszésnyilvánítás figyelembe vétele a pozíciók kialakításánál. Ez konkrétan a közösségi megosztásokat és like-okat jelenti, akár Facebook, Google+ vagy Twitter vonalon nézzük.

És hogy hol tartunk ma? Mi fontos ma a Google szemében?

google_penguin2.jpg

Fő irányelvek és hogyan érintenek minket:

Továbbra is fontos, hogy a felhasználó megkapja, amit keres, és jó szolgáltatás, azaz weblap kerüljön a szeme elé. Ehhez természetesen már tanuló algoritmusok társulnak, amik figyelik és mérik a szokásainkat, és eszerint adják ki a találatokat.

 

Webspam elleni harc:

Minőségi tartalommal rendelkező oldalak előre juttatása a cél, és az értéktelen rossz minőségű (webszemét) kiszorítása a találatok közül.

 

Felhasználói élmény magas szinten tartása:

1. Figyeli a találati lista használatát

Azaz, ha rákeresünk egy kulcsszóra, ott az adott találati lista. Ezen a listán kiválasztunk egy weblapot, amire kattintunk. Innen kezdve méri, hogy vajon mennyi idő után térünk vissza, ha egyáltalán visszatérünk a találati listára. Ha hamar visszatérünk? Nyilván nem találtuk meg, amit kerestünk azon az oldalon. Tehát a találat nem volt kielégítő, így hosszú távon ezek a weboldalak nem fognak versenyben maradni. Természetesen a nagy számok törvénye érvényesül, egy-egy látogató elégedetlensége nem fogja tönkretenni üzletünket.

 

kep_keresomarketing_google_talalatok.jpg
 

Megoldás: Jó minőségű weblapot kell készíteni minden tekintetben, mind tartalomban mind pedig designban. Mert hiába keresőoptimalizál az, aki olyan weblapot akar előre tolni, amit a felhasználók nem jól értékelnek. Ez az oka annak, hogy ma már a keresőoptimalizálás, mint iparág önmagában már nem is létezik. Kibővült tartalom marketinggel, ergonómiával, social marketinggel, stb. Mert ezek összessége ad igazán jó eredményeket.

2. Találati lista CTR-je azaz átkattintási aránya

A találati lista esetén nem csak a távolmaradás számít, hanem a kattintási arány is. Tehát a Click-through rate (CTR). Ha alacsony a kattintási arány, az ugyancsak jelzi a Nagy Tesónak, hogy azzal a találattal valami gond van.

 

Megoldás:Ha eljutunk arra a pontra, hogy legalább figyeljük erre az értéke, vagy próbáljuk megbecsülni, már az is egy nagy előrelépés. Konkrét megoldás, ha kiteszteljük melyik szövegezés teljesít a legjobban, és azt szerepeltetjük a listában. Egy–egy jó szöveg itt csodákra képes.

3. A weblap használatot is elemzi a Google

Ha már a weblapon vagyunk, akkor a felhasználóélmény a weblap kezelése közben is mérhető. Oldalletöltésekben, oldalon töltött időkben, konverziós számokban, vagy akár vásárlásokban is. Ezek mind hatással vannak a Google pozíciónkra. Ez merőben összetetté teszi az online stratégiánkat. Szerencsére van eszközünk, amivel ezekre felkészülhetünk.

 

Megoldás: Végezzünk gyakran elemzést a weblapunkon, és fedezzük fel a gyenge pontjait, és erősítsük meg azokat. Egy tartalomról a fő ítéletet a felhasználók mondják ki. Nekünk csak oda kell ezekre figyelni, és időben javítani a hibákat. Erre jó a Google Analytics elemzés. Az adatok ott vannak benne, csak látnunk kell a sorok között.

 

kep_analytics.jpg

4. A linkek és linkszövegek

A kezdetektől fogva számít a linkprofilunk minősége az optimalizálásban. Nyilván, mint az életben is így van, minél többen állítják rólunk, hogy jók vagyunk, azaz szavaznak ránk egy-egy linkkel, annál jobb. Na de, mint ahogyan az életben sem mindegy, hogy ezt ki is mondja. Ha a leghíresebb szaktekintély állítja a témában, hogy mi jók vagyunk, az sokkal jobb, mintha a boltos néni teszi ugyanezt. Mert hát kettejük között van némi, az adott témát érintő, hozzáértésbeli különbség. Így van ezzel Google is. Erre mondja azt, hogy „Relevancia” méghozzá mindenek felett. Ebből következően olyan oldalak linkjei erősebbek, amik közel állnak a mi témánkhoz. Azaz releváns linkeket adnak. Ezen kívül a relevancia mérése egészen 2013 májusáig (Google Penguin 2.0) eléggé kötődött a linkszöveghez, ahhoz a néhány szóhoz, amit a link ígéretként tartalmazott. Például az előző mondatban linkszöveg a Google Penguin volt.

 

Ami felborult 2013-ban: A természetellenes linkek elértéktelenedtek.

 

A Google nagy hangsúlyt fektet új algoritmusában a természetességre, azaz az Önkéntes linkszaporulatra. Ezt a linkszövegekből és a Brand használatból tudja megítélni. Amely Brand elterjedt a neten, azoknak ezentúl sokkal könnyebb a listák élén maradniuk.

Sokan ennek a változtatásnak estek áldozatul

 

Megoldás:Linkprofil elemzést kell végrehajtani, és megállapítani mik a gyengeségek, és azokat javítani. A javítás egyik lehetséges eszköze, amit a Google készített az úgynevezett: Disavow tool

Ez az eszköz való arra, hogy linkprofilunkból eltávolítsunk linkeket. Használatához egy dolgot szeretnék mondani: Csak óvatosan :-), mert ez az eszköz alkalmas a hasznos linkek kitiltására is.

5. Tartalom

A tartalom legyen minőségi, és a felhasználó számára hasznos. Ennek a faktornak az erősödése azt a következményt vonja maga után, hogy tartalmat kell fejleszteni mindenkinek, aki versenyben akar maradni. Méghozzá olyan tartalmat, amit el is fogyaszt a felhasználó. Sokan erre felkapják a fejüket, de hát mit írhatnék én a weblapomra? Mit lehet írni egy olyan szolgáltatásról, amit mindenki ismer? Ennek kitalálása és megvalósítása mai nevén tartalommarketing (angolul Content Strategy Planning) feladata.

Lehet sok olyan tartalmat készíteni, ami a felhasználóknak jó, csak a szemléletünket kell megváltoztatnunk. Ne eladni akarjunk, hanem azon kezdjünk el gondolkodni, hogy mi az, amit MI adhatunk a felhasználónak. Mi az, amire tényleg szüksége van. És ha így végig gondoljuk úja, rájövünk mit is kell tennünk.

 

A tartalomfejlesztés 4 lépcsőből áll:

 

  • Tudjuk meg, mire van szüksége a célközönségnek
  • Hozzuk létre az adott tartalmat
  • Vigyük el a hírét, hogy tudomást szerezzenek róla
  • És ügyeljünk a tartalom frissességére

6. Bizalmi index! Trust Rank!

A Google küzd a webszemét ellen, és ezt egy úgynevezett bizalmi indexszel méri (Trust rank). Ebben a logika ott van, hogy azt figyelték meg, minél közelebb van egy weboldal a megbízható weboldalakhoz, annál kevesebb az esélye, hogy webszemetet tartalmaz. Igazából itt az embert barátjáról elmélet mutatkozik meg, csak itt, a távolságot a linkugrások határozzák meg. Minél több linken és weblapon keresztül jutunk el a célállomásra, annál nagyobb a valószínűsége, hogy webszemetet találunk majd ott.

Tehát kijelöltek olyan weblapokat, amik 100%-os megbízhatóságúak, akiknél biztosan nem jelenik meg webszemét. Ilyen például a BBC oldala. Ezeket kiindulási pontnak tekintve kérdés, hogy a mi oldalunk milyen távolságra esik ezektől a megbízható helyektől. Ha közel vagyunk a „tűzhöz” nagyobb bizalmi indexszel rendelkezünk. Ha nem hát nem. Életszerű ez is, mint ahogyan az algoritmus működése is. Gondoljunk csak arra, ha a felhasználók nem szeretik a weblapunkat, akkor sokáig nem lesz a listák elején.

 

7. Website sebesség

Talán sokan nem is tudják mekkora jelentősége van ennek az egy tulajdonságnak. Csak egy website gyorsítással jó esetben akár 20-50% organikus forgalomnövekedést lehet elérni. Természetesen azoknál az oldalaknál, ahol ez a probléma, azaz jelenleg lassúak. Lassúnak a 3-4 másodpercnél lassabb betöltési idejű oldalak számítanak.

De a sebességnek nem csak azért van jelentősége, mert a Google hátrébb sorol minket, hanem a vásárlásokra, azaz a konverziókra is hatással van. Mérések szerint minden egyes másodperc késlekedés a konverziók csökkenését okozza.

Ellenőrizd weboldalad sebességét a Google eszközével!

Összegzés:

Egy összefoglaló ábra a legfontosabb rangsorolási szempontokról:

 

google_rangsorolasi_szempontok.jpg

Forrás: moz.com

 

További érdekességek:

Linképítési stratégiák >>
Mi az a Long Click? Google testvér méri a kattintásotokat! >>

 

 

Pongrácz Zoltán

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/zoltanpongracz

 

DSC_0782.jpg

Főbb referenciáink az elmúlt 10 évben >>

 

Ha tetszik a cikk 😉

 



Referenciák
Kérjen
árajánlatot!