A/B tesztelés | Weboptim
Mi is az az A/B teszt, vagy más néven Split teszt?
Az A/B teszt egy igen hatékony módja annak, hogy kideríthessük, weboldalunk melyik verziója nyerte el leginkább látogatóink tetszését, melyik bizonyult a leghatékonyabbnak.
Tesztelni sok mindent lehet, de egyszerre csak egy dolgot!
A kísérlet lényege az összehasonlítás, tehát több változatot kínálunk fel, és megvizsgáljuk, melyik bizonyult a leghatékonyabbnak. Változtathatjuk a honlap színét, elrendezését, a szövegeket, a gombok, képek méretét, akár formáját is. Viszont nagyon fontos, hogy ne keverjük a tesztelendő dolgokat. Ha például azt akarjuk megnézni, hogy vajon a zöld vagy a sárga gombra kattintanak-e inkább, ne keverjük hozzá a kerek-négyszögletes tesztünket is. Ha a látogatóinknak a sárga gomb volt a szimpatikusabb, csak UTÁNA nézzük meg, hogy a kerek sárga, vagy a négyszögletű hoz-e több embert.
Az, hogy valamit összehasonlítunk, nem jelenti azt, hogy csak két verzió készülhet belőle, sőt! Minél több változat készül, annál könnyebben találhatunk rá a megfelelő változatra. Vegyük például egy honlap színét. Ha valaki csak narancssárga és kék honlap közül választhat, de egyik sem tetszik neki, inkább választja a „kevésbé rosszat”, viszont ha felkínáljuk neki a piros vagy fekete verziót, ami jól mutat a már előbb letesztelt gombunkkal, árnyaltabb képet kapunk.
Miért van erre szükség?
Egyrészt, ha egy oldalnak nincs látogatottsága, nem sokat ér, másrészt, mert az eladás a cél, ami az interneten egy jó weblap nélkül ma már elképzelhetetlen. Tehát érdemes bizonyos időközönként kísérleteket végezni arra vonatkozóan, hogy vajon hatékonyan vagyunk-e jelen a világhálón. De ami még ennél is fontosabb, érdemes megvizsgálni, miként tudnánk még előrébb lendíteni a vállalkozást.
A módszer legfőbb előnye a gyorsaság, hiszen a teszt által hozott változtatásoknak nézettség-generáló hatása van, ami magával hozhatja az üzleti sikereket is.
Ugyan a fenti leírásban a weblapokról volt szó, de A/B tesztet nem csupán oldalunk tesztelésére alkalmazhatunk. E-mailek esetében ugyanúgy alkalmazható ez az eljárás. Itt az e-mail betűtípusára, szövegére, az esetleges képek, logo elrendezésére kell helyezni a fő hangsúlyt.
Röviden a teszt menetéről:
- Szükségünk van a tesztelendő változatokra, tehát első lépésként készítsük el ezeket.
- A Google segítségével ezek a változatok felváltva jelennek meg, mikor a látogatók rákeresnek az oldalra. Ez által mérhető a hatékonyság. Google oldalt a http://google.com/websiteoptimizer oldalon tudunk regisztrálni.
- A fent említett oldalon válasszuk ki az A/B teszt menüpontot, ahol a kért adatok megadása után elindíthatjuk a tesztet.
- Értékeljük az eredményeket!