Google helyezés ellenőrzése a gyakorlatban - Weboptim

Összeállítottam egy rövid áttekintést azzal kapcsolatban hogy a Google pozíciók lekérdezése hogyan működik, és miért annyira fontos a keresőoptimalizálási projektekben. Ha ezt a kérdést meg akarjuk érteni, akkor egy kicsit magáról a keresőoptimalizálásról is kell beszéljünk.

 

A cégek életében maga a keresőoptimalizálás azt a célt szolgálja, hogy a fontosabb kulcsszavakra jobb pozícióba kerüljön weboldaluk a Google találati listáján. Azt hiszem, ennek a jelentőségét nem kell nagyon magyarázni. Minél előrébb kerülünk a fontosabb kulcsszavakra a találati listákban, annál több lesz a látogatottságunk és ezáltal a weblapunk bevétele is.

 

Az elmúlt 20 évben, munkáink során nagyon sokféle céggel találkoztunk. Vannak köztük olyanok, akik már professzionális szinten űzik ezt a fajta tevékenységet, azaz ellenőrzik kulcsszavaik pozícióit és aktívan optimalizálják weboldalukat. Viszont vannak olyanok is, akik még odáig sem jutottak el, hogy felmérjék, jelenleg, hogyan állnak a Google találati listáin belül. Ez a dokumentum azoknak segíthet, akik ez utóbbi csoportba tartoznak.

 

Mindenesetre első lépésként érdemes azt megtudni, hogy milyen pozíciókat foglalunk el, de ha egy lépéssel hátrébb lépünk és a problémát jobban áttekintjük, akkor látjuk, hogy ez további feladatok elvégzését feltételezi a részünkről. Ilyen például a kulcsszavaknak a megfelelő és körültekintő kiválasztása.

Hogyan válasszunk megfelelő kulcsszavakat?

Első hallásra talán egyszerű feladatnak tűnik, de ha jobban belegondolunk ez egyáltalán nem triviális. Mindenesetre a pozíciók lekérdezésének és a helyezések megvizsgálásának ez az első és alapvető lépése.

De a keresőoptimalizálási folyamat – más néven SEO – nem feltétlen csak látogatottság növelését célzó tevékenység. Vannak olyan cégek, melyek úgymond “hivatásból” vagy presztízs okokból is elől kell legyenek több kulcsszóra a Google listáján.

 

Ennél fogva, szoktak megkeresni minket olyan problémákkal is, hogy a saját Brand nevére nincs az organikus listák elején egy cég. Ez utóbbi orvoslása is lehet a SEO projekt célja.

A Google pozíciók lekérdezése

A pozíciók lekérdezése első hallásra talán könnyű feladatnak tűnik, hiszen megtehetjük azt is, hogy manuálisan begépeljük a kulcsszavainkat, és feljegyezzük azok pozícióját a listán belül. Mindamellett, hogy ez egy manuális feladat, ha több száz kulcsszóval dolgozunk akkor eléggé fárasztó is egyben.

 

Ezenkívül nagyon hamar azt fogjuk tapasztalni, hogy a Google letiltja a további rá kereséseket, és igazolnunk kell, hogy nem vagyunk robotok. Fenti okok miatt inkább szoftverek segítségével érdemes a helyezéseket lekérdezni.

 

CaptCha kódok

Ezt a technológiát azért fejlesztették ki, hogy a szoftverek meg tudjanak bizonyosodni róla, mi nem egy automatizált lekérdezés sorozatot indítottunk el a Google irányába. Ezeket a Captha rejtvényeket a szoftverek nehezen tudják megfejteni, így vélhetően ember van a számítógép mögött, aki ezt a feladatot el tudja végezni.

 

Egy professzionális Google pozíció lekérdező szoftver ezeket a kódokat képes megfejteni, és ezáltal mégiscsak lekérdezni több száz vagy akár több ezer kulcsszóra a helyezéseinket.

Lekérdezés gyakorisága

Igazából napi szinten nem érdemes a pozíciónkat vizsgálni, mert ilyen gyorsan nem történik bennük változás. Nekünk az a tapasztalatunk, hogy elegendő havonta egyszer, maximum kétszer megnéznünk az aktuális kulcsszó pozíciókat. Itt jegyzem meg, hogy a weblap tulajdonosok nagy része egyáltalán nem figyeli ezeket.

 

Kulcsszavak kiválasztása a lekérdezéshez

A kulcsszavak kiválasztásakor gyakran felmerülő kérdés az egy vállalkozás részéről, hogy hány darab kulcsszót válasszon akár a lekérdezéshez akár a keresőoptimalizálási projektben, mint fontos kijelölt kulcsszó.

 

Erre mindig azt a választ szoktuk adni, hogy nem feltétlen a kulcsszavak darabszáma a lényeges, hanem az, hogy ezek a kulcsszavak az adott vállalkozás szempontjából témába vágó, azaz releváns kulcsszavak legyenek.

 

Itt egy kicsit részletezném, a kulcsszavakat hogyan osztályozzuk. A kulcsszavak lehetnek osztályozva relevancia szerint, azaz mennyire fedik le a vállalkozásunk tevékenységét. Ezenkívül lehetnek a kulcsszavak osztályozva aszerint, hogy mekkora keresettséggel bírnak, azaz a felhasználók hány alkalommal keresnek rá az adott szóra egy hónapon belül. A harmadik szempont, amit érdemes megvizsgálnunk, hogy a kulcsszó pozíciójának a javítása mennyire nehéz feladat, azaz mekkora a verseny arra az adott kulcsszóra.

 

Relevancia, keresettség, verseny

Mondok egy példát erre. Feltételezzük, hogy van egy vállalkozás, ami klíma tisztítással foglalkozik. Ennek a cégnek a legrelevánsabb kulcsszava valószínűleg a klíma tisztítás lesz. Ha ez a cég Budapesten tevékenykedik, akkor ettől még relevánsabb kulcsszó lehet számára a klíma tisztítás Budapesten.

 

Bár ennek a kulcsszónak a keresettsége valószínűleg sokkal kisebb mint a klímaberendezés kulcsszóé, de mégis várhatóan nagyobb megrendelés állomány kapcsolódik majd a klímatisztítás Budapest kulcsszóhoz, mint a klímaberendezés-hez.

A második paramétert, azaz a keresettséget megvizsgálva, viszont arra az eredményre jutunk, hogy az utóbbi kulcsszónak vélhetően sokkal nagyobb a keresettsége.

Illetve, ha megvizsgáljuk a versenyhelyzetet is, akkor valószínűleg a verseny is nagyobb az általánosabb kulcsszavakra, azaz eredményt is sokkal nehezebb lesz elérnünk vele.

forrás: moz.com
forrás: moz.com

Miért fontos a jó Google helyezés?

  • Több látogató
  • Releváns látogatók
  • Több bevétel / kapcsolatfelvétel / ajánlatkérés
  • Nagyobb vásárlóerejű felhasználók

Ha meg akarjuk érteni, hogy miért fontos a jó helyezés, és az egyes pozíciók egymáshoz képest milyen különbségeket mutatnak a tényleges látogató megszerzésében, ehhez néhány statisztikai adatot kell megvizsgálnunk.

 

Mára már köztudott tény, hogy a Google találati listában az első oldalon kívül, a második oldalra a felhasználóknak csak kevesebb, mint 10%-a jut el.

De nagy különbségeket lehet tapasztalni az első oldalon belüli találatok között is a kattintások darabszámában.

Nagy a különbség, ha az oldal tetején helyezkedik el a találatunk, ahhoz képest, mintha az oldal alján lenne. Ez nemcsak a görgetésben megnyilvánuló hátrányt mutatja, hanem arról is szól, hogy az a felhasználó, aki a lap alján lévő találatokat böngészi, már jó néhány találatot előttünk átnézett.

 

Nekünk az a tapasztalatunk, hogy a találati lista tetején az első 4-5 találat között lévő weblapokról rendelnek a legtöbben. Ennek van egy bizonyos mértékű pszichológiai tényezője is. Ugyanis általában azok az úgynevezett “jó vásárlók”, akik könnyen döntenek, maximum 4-5 weblapot tekintenek át, és a döntésüket könnyen és határozottan meghozzák. Azok a felhasználók, akik már több, mint 10 találatot is átnézték, és még mindig nem találták meg a nekik szükséges terméket vagy szolgáltatást, azok általában kevesebb vásárlóerővel rendelkeznek. és talán problémásabb a velük való együttműködés.

 

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a találati lista eléggé bonyolult és összetett. Nem csupán az úgynevezett természetes az az organikus találatokat tartalmazza.

A találati lista felépítése

A találati lista első ránézésre eléggé bonyolultnak tűnik, ugyanis több különböző szekcióból áll össze. Találhatunk rajta hirdetéseket, normális, az az organikus találatokat, és ezen kívül van még rajta időnként térképes és videó találat is.

 

A pozícióink lekérdezése irányulhat a hirdetések megjelenítésének ellenőrzésére és az organikus, azaz más néven a természetes találatok pozícióinak a megismerésére.

Organikus találatok

A természetes találatok többek között a weblapok minősége és a link hálózatok erőssége alapján kerülnek kiszámításra. Természetesen ettől sokkal bonyolultabb a helyzet, de ennek a cikknek nem ez a témája. Azt járjuk körbe, hogy nekünk miért érdemes tudnunk, milyen pozícióban vagyunk a fontos kulcsszavakra, és az organikus lista vizsgálata pont erről szól.

Ezeknek a találatoknak eléggé nagy a felhasználó részéről a bizalmi indexe, azaz a felhasználókban az a kép alakult ki az évek során, hogy amit a Google természetes találatként jó pozícióban mutat, azok a “jó és megbízható cégek”. Így nekünk érdemes ebbe a kategóriába bele tartozni.

Fizetett (Google Ads) találatok

 

A találati lista tetején találhatóak a fizetett hirdetések egy szekcióban. Igazából ezeknek a pozíciója is lekérdezhető bizonyos szoftverek számára. Olyan hirdetőknek érdekes ez az információ, akik az esetek 100%-ában szeretnének megjelenést produkálni, ráadásul megfelelő, azaz jó pozícióban többi hirdetéshez képest.

ads

MAP – Térképes találatok

 

Térképes találatok nem minden esetben jelennek meg a kereső felületén. Általában azoknál a kulcsszavaknál jelenik ez meg, ahol a térkép a releváns találatokat tartalmazza. Ha például adott városban keresek egy adott szolgáltatást, mondjuk egy pékséget, akkor a rendszer tudja, hogy nekem valószínűleg térképes találat fog a leginkább segíteni. Így ezt fogja megjeleníteni.

map (1)

Hogyan alakul ki a tényleges pozíció?

A rendszer a találati lista kialakításakor a weblap tartalmának és az egyéb keresőoptimalizálással kapcsolatos paramétereknek vizsgálatán kívül, figyelembe vesz még néhány egyéb tényezőt is.

 

Jelentősége van például annak, hogy hány alkalommal kerestünk már rá egy-egy adott témára, és hogy ebben a folyamatban eddig melyik weblapokat látogattuk meg. A találati lista ugyanis mindig egyénre szabott. Még azt is figyeli a rendszer, hogy be vagyunk-e jelentkezve a Gmail fiókunkba, és milyen területen tartózkodunk épp.

 

Pozíció lekérdező szoftverek

Milyen elvárásokat fogalmazhatunk meg egy szoftverrel kapcsolatban, ami a Google pozíciókat lekérdezi?

Először is célszerű, ha magyar kulcsszavak pozícióját is le tudja megfelelően kérdezni, és a felhasználói felület is magyar nyelven működik.

További elvárásunk lehet, hogy a kulcsszavakat listákban lehessen szervezni, és megadhassuk mellé egy vagy több weblap címünket is, amiknek a pozícióját látni szeretnénk.

Vannak ugyanis olyan szoftverek, melyek lehetőséget biztosítanak rá, hogy ne csak a saját weblapunk pozícióját kérdezzük le velük, hanem bizonyos versenytársak pozícióit is.

 

Az eredményeket lehetőleg lehessen emailben, időzített módon küldeni megadott email címekre. Ezen kívül a rendszer adminisztrátori felületén lehessen ugyancsak ezeket az eredményeket megtekinteni.

A jó szoftver tetszőleges darabszámú kulcsszóval tud működni, anélkül, hogy a Google letiltaná a működését.

Ha a fenti feltételeknek megfelelő szoftvert találunk, akkor már csak az szükséges, hogy ezeket a szolgáltatásokat megfelelő, azaz számunkra elfogadható áron kínálja.


Referenciák
Kérjen
árajánlatot!