Honnan tudja a Google, hogy melyik weboldalakat irányítjuk? | Weboptim
Egy weboldal helyét a találati listában sok tényező befolyásolja: a site beállításai, a kulcsszavak, a bejövő linkek stb.. De vajon honnan tudja a Google, ha egy oldal adminisztrátorai vagyunk, és hogyan használja fel ezt az információt a rangsoroláskor? Vajon előnyt vagy hátrányt jelent, ha több weboldalunk is van?
Aki egy vagy több oldal adminisztrátora, szabályozza az ott lévő linkeket és a tartalmat. Ezek lehetnek akár különböző aldomainek, vagy olyan honlapok is, amelyeknek több tulajdonosuk van. A Google nagy energiát fektet ezen oldalak felkutatására, hiszen az ugyanazon személy ellenőrzése alatt lévő, oldalak közötti linkek nem lehetnek olyan értékesek, mint, amik másoktól származnak.
Mik az előnyei, ha több weboldalunk van?
Vannak esetek, amikor a Google pozitív tulajdonságként ítéli meg, ha több weboldalt irányítunk, és ezeket linkekkel össze is kapcsoljuk. Így megoszthatjuk az oldal tekintélyét (authority).
Ha például van egy weboldalunk, ami már sikeres egy adott országban és szeretnénk terjeszkedni, egy új országban új site-tal megjelenni. Hatalmas munka lenne újra a semmiből felépíteni az ismertséget, ezért sokkal jobb megoldás lehet, ha a Google-nek megmondjuk, hogy ez is a mi honlapunk. Így tudatjuk vele, hogy hiteles és értékes.
Ugyanez a módszer működhet aldomainek esetén is. Ha van egy blogunk (ami a fejlesztés szempontjából sokkal egyszerűbben kezelhető, mint egy weboldal), és szeretnénk, hogy hasonló tekintélye legyen, mint a honlapnak. Amennyiben megadjuk a Google-nek, hogy az is a miénk, gyakran sokat segíthet a rangsorolásban.
Többnyelvű oldalak esetén is hasonló a helyzet. Több nyelven van tartalmunk, angol, német, magyar, akár egy weboldalon belül, akár különböző aldomaineken, és szeretnénk, ha ugyanolyan értékes weboldalnak számítaná őket a Google.
De mik lehetnek a negatív hatásai?
A leggyakoribb probléma, hogy csökkenti a bejövő linkek erősségét. Emiatt nagyon sok weboldal-tulajdonos megpróbálja elrejteni a Google elől, hogy több (hasonló) weboldala is van.
Ha van 6 weboldalunk, és kölcsönösen össze vannak kapcsolva egymással linkeken keresztül, a Google egyszerűen ki tudja szűrni, hogy ezeket a kapcsolatokat nem kell számolnia, vagy büntetést kell érte kirónia az oldalakra.
A büntetést a Google ma már szigorúan veszi. Ha úgy döntünk, hogy a meglévő, büntetett oldal helyett készítünk egy teljesen újat, új URL-ekkel, néha észrevehetjük, hogy a büntetés az új domaint is sújtja, holott arra nem mutatnak a rossz linkek.
De honnan tudja a Google, hogy ugyanaz az oldal tulajdonosa?
Az összes lehetséges jelet nem ismerjük. Viszont van pár nyom, ami alapján megtudhatjuk, hogy mit tud rólunk a Google.
A Google alapvetően a következőket nézi egy weboldal esetén: tulajdonos, WhoIS bejegyzések, host név, IP cím, hozzáférhetőség. A SpyOnWeb program segítségével mi magunk is ellenőrizhetjük ezeket az adatokat. (Ezek az információk mindenki számára elérhetőek a weben.) A Google Analytics és AdSense kódokat is megtalálhatjuk ugyanitt.
Számít még a link mintázat, azaz, hogy milyen az egymással kapcsolatban álló oldalak aránya. A Google az internetes linkek szinte teljes rendszerét látja, és ezeket különböző statisztikai elemzési módszerekkel vizsgálja. Így viszonylag pontosan meg tudja állapítani, hogy melyik oldal kinek az ellenőrzése alatt áll.
Vannak olyan jelek, amiről nem is gondoljuk, hogy számít. Ha 2 weboldalnak nagyon hasonló vagy azonos a tartalma, akkor az is nagyon erős jel a Google szemében. Ilyenkor valószínűleg keres hozzá néhány egyéb adatot, ami alapján megállapíthatja, hogy tényleg ugyanaz-e az adminisztrátor. De ugyanígy akár az azonos kép, 2 különböző weboldalon, ugyanazzal a szöveggel, is utalhat erre. Még az olyan szimpla dolgok, mint a nagyon hasonló kapcsolat oldali leírás, is jel lehet a Google számára arra, hogy ezek a weboldalak kapcsolódnak.
Ha több weboldalunkhoz ugyanazt a sablont használjuk, vagy nagyon hasonló CSS és HTML formázásokat alkalmazunk, az magában még nem jelent semmit, hiszen számtalan sablont találhatunk az interneten. Viszont más jelekkel együtt, akár nagyon erős befolyásoló tényező is lehet.
Oldal szinten fontos tulajdonság a szerző. Mind találkoztunk már nagyszerű cikkekkel, nagyszerű szerzőktől. Ha olyan embertől származik egy tartalom, akiről a Google tudja, hogy megbízható, az a tartalom értékelésére is hatással van, javíthatja az oldal helyezését.
Tartalom szempontjából lényeges még a nyelv (hreflang). Ha a weboldalunk több országban, több nyelven elérhető, ezen egyszerű attribútum használatával megteremthetjük a kapcsolatot a site-ok között, ami szintén segítheti a rangsorolást.
Látható tehát, hogy ezeket a kapcsolatokat nehéz elrejteni a Google elől, hiszen nagyon sok információval rendelkezik az egyes oldalakról. Ha talál egy jelet, ami azonos weboldal tulajdonosra utalhat, akkor megfelelő utánajárással kideríti, hogy tényleg így van-e.
Forrás: moz.com