Az online tartalmi stratégia és lépései | Weboptim
A tartalom audit a weboldalon található adatok kvalitatív elemzését jelenti: a tartalom értékeléséhez összegyűjtjük az URL-eket, majd hozzárendeljük a szükséges adatokat, amit ezután elemzünk. Egyszerűen tűnik, de nem az. Viszont számtalan előnye van, ha elkészítjük.
A folyamat elvégzése segíthet meghatározni:
- melyek azok az oldalak, amelyek fejlesztésre/frissítésre/eltávolításra szorulnak,
- mely tartalmak között van átfedés,
- mely tartalmak a legértékesebbek (pl. látogatószám, konverziók, bizalmi index alapján),
- mely pontokon vannak kiaknázatlan tartalommarketing lehetőségek,
- melyik kulcsszavakra, melyik tartalmak érnek el helyezést az organikus keresések során,
- és még sok mást is. 🙂
Nézzük meg a folyamatot lépésről-lépésre:
A stratégia kiválasztása
2 fő tényezőn alapul, ezek a website mérete (indexelt oldalak száma) és a tartalomalapú büntetés kockázata. Ha az oldalt a büntetés veszélye fenyegeti, akkor a Panda algoritmust figyelembe kell vennünk – vagy javítani kell a tartalmat vagy eltávolítani. Az oldal mérete határozza meg, hogy a két lehetőség közül melyik kap több hangsúlyt.
Kisebb oldalak esetében gyakran kulcsszókutatásra van szükség annak megállapításához, hogy a tartalom az adott téma minden szükséges részét lefedi-e. Nagyobb oldalaknál viszont problémát jelenthet, hogy az oldalak egymást átfedő témákat érintenek, így a tartalmak egy része alacsony minőségű/duplikált/elavult lehet.
A büntetés szempontjából 3 fő szempont van: minőség – duplikáció – relevancia. A Google a következő esetekben büntethet a tartalom miatt, ha:
- gyenge minőségű (nyelvtani hibák, kulcsszóhalmozások),
- irreleváns,
- rövid (kevés szöveg, sok kép),
- más oldalakról áthozott (szinte minden része létezik egyéb weboldalakon),
- az optimalizálása félrevezető (nem tájékoztatják a látogatót megfelelően),
- duplikált (oldalon belül vagy külső oldalakon),
- csonka (nincs befejezve a tartalom),
- túl sok címkét tartalmaz.
Indexelt oldalak szkennelése és adatok importálása
Az oldalak megvizsgálásához össze kell gyűjtetünk azokat az URL-eket, amelyeket a Google számon tart. Ebben több program is a segítségünkre lehet, például a Screaming Frog. Viszont az URL-ek mit sem érnek a hozzájuk tartozó adatok nélkül. A legfontosabb mutatókat, az ún. KPI (key performance indicator) értékeket különféle szoftverekkel hozzárendelhetjük az oldalakhoz.
Ha a mutatókat egy munkalapra exportáljuk, könnyedén felismerhetjük a mintákat, azonnali lehetőségeket, és döntéseket hozhatunk arra vonatkozóan, hogyan kezeljük az egyes tartalmakat, illetve a weboldal tartalmának egészét.
Számtalan adatot tartalmazhat, ilyenek például az oldal típusa, meta title – meta description, facebook adatok. Érdemes elhelyezni benne egy teendő oszlopot, amelyben leírjuk, hogy mi vár az oldalra – eltávolítás, fejlesztés, erősítés, vagy marad, ahogyan van. Feltüntetjük még a stratégiát, azaz, hogy milyen módon kívánjuk a teendőt elvégezni.
Kulcsszókutatás és elemzés
Több módszert is használhatunk a kulcsszavak összegyűjtésére, például az Adwords kulcsszótervező funkcióját, a Google Trend adatait stb.. Miután összegyűjtöttük, ki kell szelektálni az irreleváns kulcsszavakat, majd a többire meg kell határozni a keresési forgalom mutatóit.
A Google Webmaster Tool segítségével megkaphatjuk azokat a keresési kifejezéseket, amelyekre a weboldalunk megjelent, valamint azokat, amelyeken keresztül a látogatók ténylegesen eljutottak a honlapra (nagyobb website-ok esetében ez a lépés kihagyható).
Adatok elemzése és a stratégia elkészítése
Miután minden információ megvan, egy excel táblázatba elhelyezve, következhet az elemzés. Az adatok alapján döntést kell hozni arra vonatkozóan, hogy:
- Melyik oldalakat kellene újraírni?
- Melyik oldalakat kell eltávolítani annak érdekében, hogy csökkentsük a büntetés kockázatát?
- A megmaradó oldalakon van-e lopott tartalom?
- A látogatások és keresések száma szerint:
- mely oldalakat kell javítani? – pl. magas látogatószám, de alacsony oldalmegtekintés
- mely oldalakat kell összevonni? – pl. canonical tag, vagy 301-es redirect
- mely oldalakat kell eltávolítani? – pl. alacsony minőségű/irreleváns tartalom miatt
- melyik oldalak maradnak meg változatlanul? – pl. jó látogatószám, jó konverziós értékek
Ki kell még találni, hogy hogyan töltsük ki a tartalmi hiányosságokat. Gondolkodhatunk új tartalom készítésében, vagy egy meglévő, de kevésbé jól teljesítő fejlesztésében.
Miután minden adatot elemeztünk, utolsó lépésként, készítsük el a tartalmi stratégiát. A dokumentum tartalmazza az audit során összegyűjtött és összegzett eredményeket és javaslatokat.
Forrás: moz.com