Sitelink oldalak a Google-ben | Weboptim
Egy-egy keresés során biztos mindenki tapasztalta már, hogy a Google-ben, az első helyen lévő találatok esetében nemcsak egy egyszerű weboldal linket találunk, hanem egyéb, másodlagos linkek is feltűnnek.
Ezeket nevezzük sitelink-nek:
A sitelink, más néven webhelylink, olyan hivatkozás, amely segíti a felhasználókat a honlapon való navigálásban, anélkül, hogy ellátogatnának a weboldalra. Hiszen az itt látható linkekből könnyedén megtudhatjuk, hogy nyújt-e olyat a website, ami bennünket érdekel.
Ha megfigyeljük, a mérete, a normál keresési eredményhez képest, körülbelül kétszer-háromszor nagyobb, és akár 8-10 linket is tartalmazhat. Emiatt az első oldalon már csak 3-4 egyéb oldal tud megjelenni (az átlagos 10 találat helyett).
Nagyon hasznos funkció – több kattintást és több konverziót eredményezhet.
Azonban a webhelylinkek csak akkor jelenhetnek meg, ha a Google hasznosnak ítéli őket, az adott felhasználói keresés szempontjából. Sajnálatos módon ezt nem nagyon tudjuk befolyásolni.
Hogyan lehet ilyen linket készíteni a weboldalunkhoz?
A legfontosabb, hogy a Google (vagy egyéb keresőmotor) könnyen megértse a weboldalunk struktúráját, egyszerűen tudjon navigálni az aloldalak között. Ennek elérésében segítségünkre lehet a Webmestereszközök nevű program.
Mit kell tennünk?
Kezdetnek győződjünk meg arról, hogy az oldalunkhoz tartozik ‘sitemap.xml‘ fájl. Ezt arra használjuk, hogy megkönnyítsük a keresőmotorok számára a weboldalunk feltérképezését. Általában a webmesterek, a webfejlesztő vagy a tartalomkezelő rendszer (pl. WordPress) kezeli ezt a fájlt, de néha érdemes ránézni és ellenőrizni, hogy megfelelően van-e beállítva.
Ezután be kell jelentkeznünk a Google Webmestereszközökbe, ha eddig még nem tettük meg. A rendszer időről-időre ugyan változik, de alapvetően ezen a felületen kell feltölteni a Google számára az URL-eket tartalmazó sitemap fájlt, amiről ez előzőekben szó volt.
A harmadik fontos dolog, hogy amikor az egyik aloldalról egy másik aloldalra mutató linket helyezünk el, linkszövegnek és alt szövegnek informatív, rövid és tömör leírást használjunk – persze, amennyire mindez lehetséges. Például, ha a szolgáltatások oldalról linkelünk egy adott szolgáltatásra (pl. autóbérlés vidéken), akkor a linkszöveg lehetőleg a szolgáltatás neve legyen (ami ebben az esetben ‘autóbérlés vidéken‘)
Ahogy már korábban volt róla szó, a Google nem árulja el, hogy pontosan mitől függ, hogy megjeleníti-e az adott webhelylinkeket. De azt egyértelműen elmondhatjuk, hogy egy jó sitestruktúra nagyban megnöveli az esélyünket a sikerre.
A megjelenésnek van néhány alapfeltétele:
1. Az adott kulcsszóra az első pozíciók egyikében kell megjelennünk – csak az első 2-3 (maximum 4) helyen szereplő oldalak számára kiváltság a webhelylink
2. A domain névnek legalább 2 évesnek kell lennie.
3. Az oldalnak legalább 2-es Page Rank értéket el kell érnie.
Ha ez a 3 feltétel teljesül, de nem látunk a keresési eredmények alatt sitelinket, akkor hajtsuk végre a fentebb említett módosításokat. Győzzük meg a Google-t arról, hogy használja a linkeket!
Az utóbbi időben egy egyszerűbb sitelink verzióval találkozhatunk gyakran:
Ez 4 db webhelylinket tartalmazhat. Nem annyira domináns, mint a teljes verzió (felső kép), viszont ugyanúgy értékes.
Ha utólag úgy látjuk, hogy a webhelylink URL-je nem megfelelő, vissza is sorolhatjuk. Így jelezzük a Google számára, hogy az adott oldal nem ideális link. Nincs rá garancia, hogy egyáltalán nem fog ezután megjelenni, de a keresőmotorok általában figyelembe veszik a kérésünket.
Érdemes még megjegyezni, hogy a kattintás alapú hirdetések esetében is van lehetőségünk sitelinkek megjelenítésére – a Google Adwords rendszerében megadhatunk aloldalakra mutató linkeket, amik növelik az átkattintási arányt. A gyakorlatban ez így néz ki:
Elmondható tehát, hogy a sitelink-használat egy igazán jó módszer.
Semmit sem veszítünk, ha beállítjuk – ha megjelenik a link, akkor kibővíti a keresési eredményünket még egy sorral; de ha nem jelenik meg, az sincsen semmilyen negatív hatással a találati listán való megjelenésre.