Számozott oldalak vs. SEO | Weboptim

A számozott oldalakhoz kapcsolódó probléma bármilyen weboldal esetén felmerülhet.. webáruház, internetes újságok, fórumok, stb..

Miről is van pontosan szó?

Ha a weboldalunk tartalma hosszabb, mint ami egy oldalra elférne, akkor beszélhetünk oldaltördelésről, számozott találati oldalakról. Webáruház esetében a termékek listázásakor találkozhatunk vele, egy híroldalon pedig a cikkek kerülhetnek több oldalra. SEO szakértők szerint a számozott oldalak megléte nehézséget okozhat a Google-nek a weboldalak indexelése során.

 

számozott oldalak
 

Nézzünk meg néhány potenciális problémát:

 

  • a webrobotok korlátai – amikor a Google robotjai bejárják az oldalt, a haladás iránya és mélysége több tényezőtől függ. Ha hatalmas mennyiségű számozott oldalunk van, annak az esélye, hogy a Google végigjárja az összeset és eljut a legutolsókig is, jelentősen lecsökken.
  • duplikált tartalom – az oldaltördeléstől függően, gyakran előfordul, hogy néhány elem több oldalon is megjelenik hasonló vagy azonos tartalommal. Emellett gyakran úgy találhatjuk, hogy a meta adatok is tovább adódnak a számozott oldalakon.
  • kevés tartalom – olyan helyzetekben ahol cikkek vagy termékvélemények kerülnek a további oldalakra, fennáll a veszélye annak, hogy az adott oldal nem biztosít elegendő eredeti tartalmat az indexeléshez. További veszélye, hogy a túl alacsony tartalom-reklám arány miatt a Panda algoritmus is sújthatja az ilyen oldalakat…

Hogyan lehet kezelni mindezt?

 

A legjobb, ha már az oldal design kialakítása során gondolunk a számozott oldalak kérdésére. Amikor tervezzük az oldalt, a következő néhány tipp betartásával csökkenthetjük a jelentősebb oldalszámozást:

  • növeljük a kategóriák számát – ez csökkenti az számozás mélységét
  • növeljük az oldalanként megjelenített termékek számát – szintén csökkenti az oldalszámot
  • az első oldalról linkeljünk minden további számozott oldalra

 

3 fegyverünk van a számozott oldalak problémájának megoldására:

1. Távolítsuk el a további oldalakat az indexelésből

Ha nincs előnye, hogy az ilyen tartalom indexelt és kereshető, a legegyszerűbb ha

 

<meta name=”robots” content=”noindex,follow”>

 

tag-gel látjuk el az oldalakat, kivéve az elsőt. A Follow attribútumra azért van szükség, mert a számozott oldalakra érkező linkek erősségét átviszi az első indexelt oldalra.

 

Előnyök:

  • a legkevésbé bonyolult megoldás
  • ideális azokban a helyzetekben, amikor nincsen különösebb logikus oka a számozott oldalak indexelésének.

Hátrányok:

  • megoldja ugyan az oldalszámozási problémákat, de meg is szünteti az oldalak indexelését.

2. “Mutasd mindet” oldal és Rel=”canonical” beállítása 

A Google számozott oldalak esetén preferálja a “Mutasd mindet” oldalt, ami az összes terméket egy oldalon jeleníti meg. Ha készítünk egy ilyen oldalt, a számozott oldalak forráskódjában helyezzünk el egy rel=”canonical” elemet, ami a “Mutasd mindet” oldalra mutat, valahogy így:

 

<link rel=”canonical” href=”http://www.proba.hu/mutasd-mindet-oldal”/>

 

Ez megmondja a Google-nek, hogy mindegyik számozott oldalt a “Mutasd mindet” részeként kezelje és hogy a lekérdezések a “Mutasd mindet” oldalra vigyék vissza a felhasználókat. A Google álláspontja szerint ez a legjobb megoldás a számozott oldalak problémájának megoldására.

mutasd mindet
 

Előnyök:

  • relatív könnyű megvalósítani az oldalon
  • Google szerint a legjobb megoldás
  • minden számozott oldalt a “Mutasd mindet” oldal képviseli a keresőkben
  • felhasználóbarát navigációt biztosít

Hátrányok:

  • nem megoldás a masszív vagy nagy képeket tartalmazó számozott oldalak esetében
  • néhány vállalkozás nem akarja, vagy nem tudja végrehajtani a “Mutasd mindet” oldalon a termékek listázását

3. Rel=”prev”/”next”

Ez a legbonyolultabb megoldás, de a vitathatatlanul a legsokoldalúbb is. A rel=“prev” and “next” HTML attribútum elhelyezése trükkös lehet.
A 2 tulajdonság segítségével lényegében egy láncot képezünk a számozott oldalak között. A lánc az első oldallal kezdődik. Itt kell elhelyeznünk az alábbi kódot:

 

<link rel=”next” href=”http://www.proba.hu/oldal2.html”>

 
A második oldal esetében már “prev” és “next” elemeket is használhatunk, és így tovább.. Megmondjuk tehát a Google-nek, hogy a számozott oldalakat egy bejegyzésként kezelje és indexelje. Fontos jellemzője még, hogy használható kanonikus tag használata mellett is.

 

Előnyök:

  • végtelen rugalmasság
  • megoldja az oldalszámozás problémáját “Mutasd mindet” oldal használata nélkül
  • kisebb HTML változtatásokkal megvalósítható

Hátrányok:

  • az implementálása bonyolult lehet
  • a hatékony lánc érdekében megfelelő végrehajtást követel meg

Haladó koncepciók

Benchmark kijelölése

Mielőtt bármilyen változtatást végzünk, válasszunk ki néhány számozott oldalt, annak meghatározásához, hogy milyen oldalmélységig vizsgálják a robotok az oldalt. Miután elvégeztük a változtatásokat, a szerver naplók alapján megnézhetjük, hogyan fejlődött az index-arány fejlődött.

 

AJAX és Java beállítások

Webáruházak esetében beállíthatjuk, hogy ahogy a felhasználó az oldal aljára görget, automatikus betöltődnek az újabb és újabb termékek. Ebben az esetben tehát eltűnnek a számozott találati oldalak, egyetlen végtelenített lista marad helyette. A számozott oldalak mellett a felhasználói élmény szempontjából is előnyös funkció.

 

Relevancia jelek: “Mutasd mindet” oldal vs. rel=”prev”/”next”

Abban a szerencsés helyzetben találhatjuk magunkat, hogy választhatunk, melyiket szeretnénk használni. Még ha tudjuk is, hogy a Google a “Mutasd mindet” megoldást preferálja jobban, vannak esetek, amikor a rel=”prev”/”next” használata sokkal célravezetőbb.

relevancia
 

Mindkét megoldás biztosítja a bejövő linkek erősségét azokon az oldalakon, amelyek megjelennek a keresési lekérdezésekre. A “Mutasd mindet” nézetet erősítik a rá mutató kanonikus linkek, de a láncban rangsorolt oldal is örökli a linkek erősségét azáltal, hogy a Google egy oldalnak indexeli a sorozatot.

 

De mi a helyzet az egyéb relevancia jelekkel (cím,leírás, egyedi URl, H1, stb..), amik szintén befolyásolják az oldal rangsorolását?

 

Tudjuk, hogy a kanonizáció hatékonysága ezen elemek tekintetében kérdéses. De ha a “prev”/”next” attribútumokat használjuk, ami tartalmazza az egyedi címsort és URL-t, minden oldalnak megvan az esélye jó helyezést elérni. Ez persze nem szempont az hasonló tartalmú termék vagy kategóriaoldalak esetében. Nincs egyedi relevancia tényező oldal1.html és oldal2.html között, nincsen rangsorolási előnye “ruha1″-nek “ruha2”-vel szemben.

 

Mi a helyzet ilyenkor?

 

Az az igazság, hogy senki sem tudja biztosan, hogy kezeli a Google a “prev”/”next” attribútumot az indexelésen belül. Azonban ha legalább néhány esetben tudjuk, hogy az első oldal jelenik meg a keresés során, akkor biztos, hogy az URL, a cím és az egyéb tényezők továbbra is valamilyen szerepet játszanak a lekérdezések során.

 

Paraméterek és rel=”prev”/”next”

“Prev”/”next” használata során, beállíthatjuk a számozott URL tartalmazzon egy paramétert, ami nem változtatja meg az oldal tartalmát, csak egy egyedi session ID. Megadhatjuk, hogy a Google robotok ne térképezzék fel azokat az oldalakat, amelyek URL paramétereket használnak, de mi van, ha szeretnénk megőrizni az erre érkező linkek erősségét?

 

Ez úgy lehetséges, ha egyszerre “prev”/”next” és kanonikus elemeket is használunk.

paraméterek
 

Először is meg kell győződnünk arról, hogy minden “prev”/”next” sorozatban található számozott oldal ugyanazt a paramétert használja, például oldal1.html?sessionid=36 .

 

Másodszor, minden paraméterezett URL-t kanonizálnunk kell a nem paraméterezett URL verzióra.

 

Szűrt tartalom és “prev”/”next”

Most következik az az eset, amikor olyan paraméterekkel dolgozunk, amelyek szűrik a tartalmat a számozott oldalakon belül. Például a termékek listázása egy brand szűrővel történik:

 

http://www.proba.hu/oldal1.html?brand=nike

 

Ebben az esetben minden oldal ezt a változót tovább viszi: http://www.proba.hu/oldal2.html?brand=nike , stb…

 

Ha úgy gondoljuk, hogy értékes, ha minden szűrt terméktípus szerepel a Google indexelésében, a legjobb, ha elkülönített számozott oldalt készítünk minden egyes brand szűrőhöz. Nem kell kanonizálást használnunk, mert a tartalom egyedi lesz a paraméternek köszönhetően.

 

Válogatott tartalom és “prev”/”next”

A paraméterezett URL típusok utolsó fajtája, amikor sorba rendezett tartalmat látunk. Blog és fórum típusú oldalak esetében találkozhatunk vele, de gyakorta webáruházaknál is. Például:

 

http://www.proba.hu/oldal1.html?order=régebbi

http://www.proba.hu/oldal1.html?order=újabb

 

Megoldhatjuk úgy a helyzetet, hogy mind az újabb mind a régebbi szűrésre “prev”/”next” paramétert helyezünk el, de ha ezt tesszük, valószínűleg a Google azonos tartalmú, duplikált sorozatnak fogja látni. Hiszen az egyetlen különbség a 2 számozott oldalcsoport között a tartalom megjelenítésének sorrendje.

 

A jó megoldás ezért az, ha egyetlen egy számozott sorozatot készítünk a Google indexeléshez, az alternatív sorrendet pedig zárjuk az indexelésből. Ez egyszerűen megoldható a Webmestereszközök segítségével. Elsőre bonyolultnak tűnhet, de könnyű menedzselni, ha külön-külön foglalkozunk minden egyes számozott oldallal és a megfelelő szabályokat a megfelelő helyen alkalmazzuk.

 

 

 

Láthatjuk tehát, hogy a számozott oldalak problémájának megoldására több módszert is használhatunk. De mindig az adott helyzettől függ, hogy melyik megoldás a legcélravezetőbb.

 

Forrás: ayima.com

 

 

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!


Referenciák
Kérjen
árajánlatot!