Útmutató e-kereskedelmi weboldalak keresőoptimalizálásához | Weboptim
Nem kérdéses, hogy mindenki előbbre akar kerülni a Google találati oldalán a versenytársainál. De mi van, ha nem ismerjük a SEO trükköket, amivel előre kerülhetünk? Ha lemaradunk a kattintásokról, akkor az értékesítéstől is elesünk.
Akár új weboldalunk, akár meglévő oldalunk van, ez az útmutató hasznos taktikai tudnivalókat tartalmaz a keresőoptimalizáláshoz.
Ha nincs egy erős SEO stratégiánk, megjelenítéseket, kattintásokat és eladásokat veszíthetünk el.
De hogyan is javíthatjuk az e-kereskedelmi oldalunk helyezéseit?
1. RÉSZ: KUTATÁS
Mielőtt bármilyen SEO (oldalon belüli, oldalon kívüli) munkának nekikezdünk, szükségünk van egy kutatásra, illetve kettőre, kulcsszó és versenytárs kutatásra.
Miért?
A kutatás a SEO legfontosabb része. Ha rossz kulcsszavakat célzunk meg, a kampányunk gyenge minőségű forgalmat és kevés konverziót fog hozni és ezt egy vállalkozás sem akarja.
A. Kulcsszókutatás
3 fő területre kell, fókuszálunk a kulcsszókutatás során.
1. Találjuk kulcsszavakat a főoldalunkhoz és a termékoldalakhoz
Amikor a weboldal legfontosabb oldalainak optimalizálásra kerül sor, meg kell fontolnunk a relevanciát, a keresési mennyiséget és a rangsorolás nehézséget az adott szavakra vonatkozóan.
Olyan kulcsszavakat válasszunk:
- amelyek nagyon relevánsak a brand-hez, termékeinkhez
- amiknek magas pontos keresési mennyisége van (helyileg, nem globálisan) a Google Kulcsszótervező eszköze szerint
- amikre a nehézségi szint alacsony
Legyünk óvatosak, ne válasszunk olyan szavakat, amik nagyon általánosak vagy túl magas rájuk a verseny. Ha a szó túl általános, magas visszafordulási arány és alacsony konverziós arány lesz rá jellemző, mert az emberek a weboldalra kattantanak ugyan, de nem találják meg, amit keresnek. Továbbá ha olyan szót választunk, amire nagy a verseny, hosszú időt vehet igénybe, hogy jó helyezést érjünk el rá (ha egyáltalán el tudunk érni jó helyezést).
2. Határozzunk meg kulcsszavakat a blog témákhoz
Blog tartalmak készítése segíthet a weboldal rangsorolásának javításában azon további kulcsszavak esetén, amik számára nincs hely a fő weboldalon. Plusz long tail kulcsszavakra könnyedén optimalizálhatunk egy blog segítségével.
Mik a long tail szavak? Olyan egyedi keresések, amit az emberek használnak, hogy megtaláljanak valamit. Több mint egy szóból állnak.
Keressünk olyan long tail kulcsszavakat, amik magas keresési mennyiséggel rendelkeznek és könnyű rá előre kerülni. De! Soha ne zsúfoljuk tele a weboldal vagy a blog cikkek szövegét kulcsszavakkal. Amikor blogot írunk, arra fókuszáljunk, hogy jó tartalmat nyújtsunk, amit az emberek el akarnak olvasni és meg akarnak utána osztani másokkal.
3. Óvakodjunk a kulcsszó kannibalizációtól
Kulcsszó kannibalizációnak nevezzük, ha ugyanazon a weboldalon belül több aloldalt próbálunk meg egy adott kulcsszóra rangsorolni.
Tehát ne írjunk blog posztot olyan kulcsszavakat használva, amikre a weboldal egy oldala már fókuszál. Hogy elkerüljük a kulcsszó kannibalizációt, listázzuk ki a weboldal aloldalait egy Excel táblára azokkal a kulcsszavakkal együtt, amire előre szeretnénk kerülni. Rendezzük a kulcsszavakat, ha jók vagyunk, nincs köztük duplikáció.
B. Versenytárskutatás
Ha a kulcsszókutatást elvégeztük, már félúton járunk. Most jöhet a versenytár kutatás.
1. Milyen kulcsszavakra vannak elöl a fő versenytársak?
Állítsunk össze egy listát azokról a kulcsszavakról, amelyekre a versenytársak jó helyen megjelennek. Meg kell nézni, hogy magasabb Domain Authority értékkel rendelkeznek-e, mint mi. A weboldaluknak magasabb Page Authority értéke van?
Ha a versenytársaknak szignifikánsan magasabb DA és PA értéke van, mint nekünk, jó ötlet lehet más kulcsszavakra optimalizálni, mert velük harcolni nagyon nehéz lehet. Próbáljunk egyszerűbben győzni, ha tudunk!
2. Honnan vannak linkjeik?
Fontos, hogy összegyűjtsük azokat a helyeket, ahonnan a versenytársak bejövő linket kapnak. Próbáljunk meg mi is linket szerezni ezekről az oldalakról pl. keressük fel a bloggert, hozzunk létre saját céges oldalt, stb..
Mielőtt ezt megtesszük, töröljük ki a listából az alacsony DA értékkel rendelkező weboldalakat. Az ilyen oldalakról érkező linkek ugyanis rossz hatással lehetnek a Google helyezéseinkre, mert a Google-nek úgy tűnhet, hogy ha a rossz oldalak azért linkelnek ránk, mert mi is rossz oldal vagyunk.
3. Hogy néz ki a weboldaluk felépítése?
Vizsgáljuk meg a versenytárs weboldalak felépítését. Hogyan nézi a navigációjuk? Milyen mélyre mutatnak a linkjeik? Az e-kereskedelmi oldalak felépítését tekintve a következőkre kell különösen figyelnünk:
- népszerű termékek egy adott kategóriában
- kapcsolódó termékek
- legjobban értékelt termékek
- legutóbbi megtekintett termékek
Ha már tudjuk, hogy a nagy cégek hogyan rendezik a weboldaluk felépítését, dönthetünk úgy, hogy ugyanazt az utat követjük, vagy választhatunk teljesen különböző utat is akár. De csak azért mert a nagy versenytársak mély belső navigációval rendelkeznek, nem kell lemásolnunk őket.
2. RÉSZ: PROBLÉMÁK AZONOSÍTÁSA
Miután elvégeztük a kulcsszó- és a versenytárskutatást, itt az ideje elkezdeni megvizsgálni a weboldalunk problémáit. A következő dolgokra érdemes fókuszálni:
A. Gyorsan találjuk meg a weboldal hibáit
A gyakran előforduló, de gyorsan javítható hibák a következők:
- irányítsuk át a 404-es oldalakat a megfelelő aktuális tartalomra
- a 302-es átirányításokat változtassuk meg 301-re
- frissítsük a duplikált oldalakat, meta title és meta description adatokat
B. Határozzuk meg a weboldal sebességét
A látogatók nem fognak várni egy lassú weboldal betöltésére. Az ügyfelek visszatérnek a Google találati oldalára és keresnek egy gyorsabb weboldalt, azaz valószínűleg egy versenytársat.
Kutatások szerint az emberek 40%-a kilép, ha a weboldal több mint 3 másodpercig tölt. Ne veszítsünk vásárlókat az oldal lassúsága miatt!
Ha az oldalunk több mint 3 másodperc alatt tölt be, javítsunk a sebességen pl. más CMS rendszer használatával, több szerver hellyel, vagy csökkentsük a képek és a fájlok méretét.
3. RÉSZ: ON-PAGE OPTIMALIZÁLÁS
Míg az oldalon kívül (off-page) optimalizálásról (linképítés) tudjuk, hogy fontos, az oldalon belüli (on-page) optimalizálás is legalább ugyanolyan fontos. Minden olyan elemet tartalmaz a weboldalon belül, ami segíthet a helyezések javításában.
Oldalon belüli optimalizálás során az alábbi 8 dologra fókuszáljunk:
- kulcsszó-optimalizálás
- oldalstruktúra
- belső linkek
- használhatóság
- mobil verzió
- vásárlói visszajelzések
- gazdag snippet
- közösségi média integráció
A. Kulcsszó-optimalizálás
A kulcsszavak optimalizálásához biztosítanunk kell, hogy a kulcsszó jelen van stratégiai helyeken, beleértve:
- oldal címe
- fejlécek
- alcímek
- bekezdések
- termék leírása
- képek neve
- képek alt szövege
- meta title és leírás
- URL
Amikor URL-t készítünk, győződjünk meg róla, hogy felhasználóbarát legyen. Ez azt jelenti, hogy valódi szavakat (kulcsszavakat) kell tartalmaznia és nem számokat, karaktereket.
Továbbá ne feledjük, hogy a meta cím és leírás ne halandzsa legyen, illetve ne legyen tele kulcsszavakkal. Úgy kell őket tekinteni rájuk, mint egy hirdetésre, ami magasabb átkattintási arányt és jobb Google helyezéseket eredményezhet.
B. Oldalstruktúra
Ha az alapoktól kezdve építünk fel weboldalt vagy redesign-t hajtunk végre, az információs struktúra használata kötelező. Egy jó felépítés jelentős hatással lehet a weboldal használhatóságára, a helyezésekre, konverziókra.
Fókuszáljunk egy egyszerű weboldal szerkezet készítésére, ami azt jelenti, hogy a néhány kattintással lehetséges legyen eljutni a főoldalról a termékoldalakra. Ily módon a linkerősség a kezdőlapról a termékoldalakra helyeződik át, belső linkeken keresztül.
Ezután vegyük elő a kulcsszavakat, párosítsuk össze a szavakat és az aloldalakat, úgy hogy az a látogatókat és a keresőmotorokat szolgálja, logikus utat mutatva a főoldalról a termékoldalakra.
C. Belső linkek
Azt nevezzük belső linkelésnek, amikor a weboldal egyik aloldaláról egy másikra linkelünk. A belső linkekhez saját linkszöveget rendelhetünk, ami kulcsszavas linkek esetén segítheti a helyezések javulását is.
Belső linkelést „takarékosan” végezzünk. Ha az összes oldalt telepakoljuk belső linkekkel, a Google gyanúsnak fogja érzékelni. A Google okos, az algoritmus rögtön kiszúrja az ilyen lépéseket. Oda helyezzünk el belső linkeket, ahol releváns és természetesnek tűnik.
Ne használjuk sok belső linkhez ugyanazt a linkszöveget a Google figyeli a linkszöveg változatosságát mind a külső, mind a belső linkek esetében).
D. Használhatóság
A használhatóság szuperfontos a SEO szempontjából és a felhasználókat is boldoggá teszi. Ha az e-kereskedelmi weboldalunk jól használható, a felhasználók látogatni fogják, és ez a cél.
A jó felhasználói élmény azt jelenti, hogy a weboldal egyszerűen, könnyen használható, hasznos. Mindez azt is jelenti, hogy a felhasználók több időt fognak eltölteni az oldalon.
E. Mobil verzió
Sok ember nem csak a webet böngészi, hanem mobil eszközön keresztül is vásárol, ami azt jelenti, hogy nagyon fontos, hogy legyen a weboldalunknak mobilbarát verziója.
Régebben sok vállalatnál kérdéses volt a mobil változat készítése, mert az duplikációs problémákat okozhat, ami SEO problémákhoz vezet és hatással van a Google keresőben elért helyezésekre is.
A reszponzív webdesign beköszöntével azonban már olyan weboldalt készíthetünk, ami minden eszközön (laptop, mobil táblagép) jól működik, anélkül, hogy több webhelyet kéne létrehoznunk. Ez jó hír az e-kereskedelmi weboldalak szempontjából.
F. Vásárlói visszajelzések
Természetesen az e-kereskedelmi oldalak esetén nagyon fontosak a vásárlói visszajelzések, hiszen növelhetik a konverziós arányt.
Amellett, hogy növelik a konverziókat, az értékelések pozitív hatással vannak a SEO-ra is, mert több vélemény = több tartalom és gyakori vélemény = friss tartalom, amit a Google szeret. 🙂
Értékelések gyűjtéséhez használhatunk plugin-t vagy küldhetünk ki e-mailt a vásárlás után néhány nappal, amiben megkérdezzük a vásárlókat, hogy szükségük van-e bármi segítségre, és ha nem, akkor kérjük őket vélemény írására.
G. Gazdag snippet
Snippet-nek nevezzük azt néhány sort, ami az egyes weboldalakról megjelenik a Google keresések alkalmával (cím, URL, leírás). Néhány esetben, keresési kifejezéstől függően persze, ez még további információkkal bővül, pl.
Ezek az úgynevezett gazdag snippetek (rich snippet), és nagy hatással vannak a weboldal rangsorolására. Különböző típusú snippetek vannak szerzőkhöz, céginformációkhoz, eseményekhez, emberekhez, termékekhez, receptekhez, videókhoz, stb..
A rich snippetek valójában olyan HTML kódok, amik megmondják a keresőmotoroknak, hogy a felhasználóknak mit kell tudniuk a weboldalról, anélkül hogy kattintanának.
Ha az emberek a Google találatoknál képeket látnak, szívesebben kattintanak és vásárolnak.
H. Közösségi média integráció
Egy e-kereskedelmi oldal nem lehet teljes közösségi média integráció nélkül. A social média jelek (megosztás, like, elköteleződés) hatással vannak a SEO-ra.
Ha sok social szignálunk van, az azt mondja a Google-nak, hogy az emberek a weboldalunkat és a brand-et is értékesnek tartják. Egyszerűen növelhetjük a közösségi szignálok számát úgy, ha social gombokat adunk a termékoldalakhoz, blog cikkekhez, a főoldalhoz.
4. RÉSZ: TOVÁBBI TESZTEK
Miután az oldalon belüli optimalizációt elvégeztük, a következőket kell tenni:
- használjunk analitikai rendszert, hogy tudjuk, melyik kulcsszavak konvertálnak a legjobban
- használjunk PPC kampányokat, hogy megtaláljuk a legjobban konvertáló szavakat a SEO stratégiához
- teszteljünk a meta címeket és leírásokat, hogy növeljük az átkattintási arányt
- végezzünk A/B tesztet az oldalakon, hogy növeljük a konverziók számát
Egy erős vizsgálati stratégia segíthet abban, hogy az eredmények tovább javuljanak. Állandó, folyamatos felügyelet nélkül a helyezések visszaeshetnek és értékesítés csökkenhet vagy az eladások gyenge konverziós arányt mutatnak majd.
5. RÉSZ: BLOG TARTALMAK HOZZÁADÁSA
Mivel a weboldal minden oldalát csak egy kulcsszóra érdemes optimalizálni, rengeteg olyan kulcsszó lesz, ami nem szerepel sehol az oldalon. Hogy ezekre a szavakra is előre kerüljünk, jó megoldás rá a blog. Csak úgy, mint a weboldalnak, a blog posztoknak is magas minőségűnek és olvasóbarátnak kell lenniük.
Ha a posztunk tele van kulcsszakkal vagy alacsony minőségű, a látogatók nem fogják elolvasni, nem fogják megosztani. És a Google még meg is büntethet minket a kulcsszóhalmozás miatt.
6. RÉSZ: LINKÉPÍTÉS
Hasonlóan a tartalomhoz, arra kell koncentrálnunk, hogy minőségű bejövő linkekre tegyünk szert.
A Google nem csak megbüntetni fog, ha sok alacsony minőségű oldal linkel ránk, de a hivatkozó forgalom sem fog semmi pozitív dolgot nyújtani az üzletünkhöz.
Gyenge minőségű link gyenge authority értékű oldalról érkezhet. Gyakran ránézésre meg tudjuk mondani, hogy egy oldal alacsony minőségű-e: az ilyen oldalak tele van hirdetésekkel, rövid tartalmakkal, kulcsszóhalmozással.
A linkfarmok gyakran alacsony minőségű linkeket adnak, ezért óvakodjunk tőlük.
Ehelyett, fókuszáljunk arra, hogy jó, magas authority értékű oldalakról szerezzünk linket úgy, hogy valami értékeseket ajánlunk nekik egy linkért cserébe. Ajánlhatunk magas minőségű vendégposztot, történeteket, segítséget egy kutatáshoz, közös infografika készítést, és így tovább.
Néhány típus, ami alkalmas e-kereskedelmi weboldalak számára:
- termékértékelések
- említések
- kiváló tartalom
- törött linképítés
Amit ne tegyünk:
- ugyanazon a linkszöveg használata folyamatosan – törekedjünk a változatosságra
- ugyanaz az aloldal linkelése – a legrelevánsabb aloldalt linkeljünk
- alacsony authority oldalakról linkszerzés
Természetesen nem mindig tudjuk kontrollálni a linkszöveget vagy, hogy melyik aloldal a legjobb, de ez nem baj.
7. RÉSZ: HELYI VÁLLALKOZÁS TIPPEK
Helyi vállalkozás vagyunk? Bizonyosodjunk meg róla, hogy a név, cím, telefonszám (NAP) hármasa minden helyen megjelenik a weboldalunkon, ahol lehet. Ezeket az adatokat beküldhetjük helyi erős gyűjtőoldalakra csak úgy, mint iparág specifikus linkgyűjtőkbe, ha relevánsak.
Hely alapú kulcsszavakat használhatunk a meta leírásokban is.
Mindez azért fontos, mert a Google ötvözi a helyi és az organikus keresési rangsort.
Összefoglalás
Számtalan oka van, hogy optimalizáljuk a weboldalunkat, de a fő cél az eladások növelése.
Ha jól csináljuk a SEO-t, növekvő, minőségi forgalmat tapasztalhatunk, ami több konverzióhoz és visszatérő látogatókhoz vezethet.
Mielőtt elkezdjük, egy dolgot értsük meg: a SEO munka nem egyszeri, alkalmi dolog. A Google és más keresőmotorok folyamatosan frissítik az algoritmusokat annak érdekében, a kereső felhasználóknak a legjobb találatokat biztosítsák. Emiatt, mindig naprakésznek kell lennünk a frissítésekről és ez alapján kell kialakítanunk a stratégiát.
Nem kétséges, hogy a SEO munkához sok idő és energia szükséges, de az előnyök miatt megéri.
Forrás: blog.kissmetrics.com