Tények és tévhitek a negatív SEO-ról

A Google Pingvin algoritmus bevezetésének legfontosabb célja a természetellenes linkprofilok kiszűrése volt. Ezzel azonban lehetővé vált a weboldal tulajdonosok számára az is, hogy szándékosan gyengítsék a konkurensek honlapjait. Többféle módszert használhatnak a rosszakarók, de leggyakrabban a linkkapcsolatokkal manipulálnak: olyan linkeket irányítanak a weboldalunkra, amelyek rossz minőségűek és/vagy ellenkeznek a Google irányelveivel.

Tényleg létezik? Igen.

A Google egy ideig úgy tekintett a jelenségre, mint ami nem létezik, de kis idő elteltével végül elismerte, hogy fennállhat annak a lehetősége, hogy valaki szándékosan akarja egy weboldal helyezéseit rontani. Például a robot.txt módosításával, a szerver feltörésével, a weboldalunkra mutató rossz minőségű vagy büntetett linkeket elhelyezésével.
 
A jó hír azonban, hogy a negatív SEO elég bonyolult folyamat.

 

seo

Mi NEM számít negatív SEO-nak?

Sok cég gondolja úgy, hogy a versenytársak támadják a weboldalát: megnézi a linkprofilját, és olyan dolgokat lát benne, amiről úgy véli, biztosan nem ő tette, hanem minden bizonnyal egy konkurens.
 
Néhány gyakori probléma:
 

1. A ’furcsa’ linkek nem biztos, hogy rossz linkek

Léteznek olyan gyűjtőoldalak, amelyek szinte minden weboldalt összekötnek egymással az interneten. Például a legtöbb honlapnak van linkje a lap.hu egyik oldaláról, vagy a linkcenter.hu-ról.
 

2. A sitewide linkek nem minden esetben károsak

A sitewide linkek a weboldalak láblécében helyezkednek el, és mivel a lábléc minden aloldalon megjelenik, így a kimenő link a weboldal minden egyes oldalán szerepel, ugyanazzal a linkszöveggel. Egyetlen ilyen típusú link azonban még nem jelent negatív SEO-t, még ha összességében több ezer linket is eredményez.
 

3. Korábbi linkvásárlások

Szinte minden weboldal tulajdonos alkalmazta már azt a linképítési módszert, hogy bizonyos összegért cserébe vásárolt egy linkcsomagot (ami például 50 linktárba történő regisztrációt tartalmazott). Ezeket a linkeket persze idővel módosítottuk vagy eltávolítottuk, azonban néha találkozhatunk egy-egy új linkkel, amelyek még az akkor megadott beállításokat használják.
 

4. Korábbi SEO-s cégek linképítése

Vannak olyan esetek, amikor kiderül, hogy a korábban alkalmazott SEO-s cég munkatársai helyeztek el a weboldalunkra mutató, természetellenes linkeket. Például kulcsszavas linképítést használtak annak érdekében, hogy javítsák az organikus helyezéseket. A Pingvin frissítéséig ezek a linkkapcsolatok jól működtek, viszont azóta a Google büntet érte.
 

5. Hackelés

Előfordulhat, hogy a weboldalunkat feltörik és létrehoznak új oldalakat, amikre azután rengeteg spam linket irányítanak. Ha megnézzük a linkprofilunkat, és furcsa linkszöveget látunk, akkor jó esély van rá, hogy meghackeltek minket. Azonban ha megtaláljuk azt az aloldalt, amelyre a linkek mutatnak, eltávolíthatjuk, valamint megkereshetjük még azt a pontot is, ahol a hackerek bejutottak és javíthatjuk a hibát.

sings

Jelek, amik negatív SEO-ra utalhatnak

1. Linkek külföldi fórumokról
 
2. Rengeteg link érkezik .ro, .ru, .cz stb. végződésű domainről
 
Az ilyen linkek közül nem mindegyik káros, viszont ha rövid idő alatt sok ilyen oldalunkra mutató hivatkozás keletkezik, akkor valószínűsíthető, hogy valaki a weboldalt támadja.
 
3. Sok link értelmetlen blogposztokból
 
4. Rengeteg kulcsszó típusú link (pl. sitewide linkek egy része)
 
5. Felnőtt oldalakról érkező linkek (pl. szerencsejátékok, szexoldalak stb..)
 
6. Büntetett oldalak átirányítása a weboldalunkra
 
Nem minden átirányítás rossz; probléma akkor lehet, ha egyik héten csak 3, míg másik héten már 300 átirányítás tűnik fel a linkprofilban. A Google többféle módszert használ annak megállapítására, hogy megtudja, az átirányítást mi végeztük-e el az oldalaink között, vagy valaki más próbál ilyen linkeket készíteni. Ha felismeri a külső befolyást, akkor nem veszi figyelembe a linket.

Kell aggódni a negatív SEO miatt?

A Google dolgozik azon, hogy az algoritmusok megvédjék a weboldalakat az ilyen típusú támadásoktól. A legtöbb esetben nem kell aggódni a negatív SEO miatt: egy átlagos vállalattulajdonos számára egy intenzív SEO támadás több pénzbe és munkába kerülne, minthogy szabályos keresőoptimalizálással megerősítse a saját weboldalát.

Hogyan lehet védekezni ellene?

Az algoritmusok nem tudják 100%-ig garantálni, hogy a harmadik fél okozta tevekénységek ne legyenek hatással a keresési eredményekre.
 
Ha rendszeresen ellenőrizzük a honlapunk linkprofilját, könnyedén felfedezhetjük a természetellenes linkeket. Havonta mindenképp érdemes ezt elvégezni, de ha úgy érezzük, hogy támadás éri az oldalunkat, egy vagy kéthetente is végre lehet hajtani. A linkprofil elemzés elvégzéséhez több módszer is rendelkezésünkre áll: választhatunk automatizált megoldást, de sokkal hatékonyabb lehet, ha manuálisan végezzük el a vizsgálatot, különféle eszközök segítségével. Így amellett, hogy megtalálhatjuk a rossz linkeket, számtalan új linkszerzési lehetőségre is bukkanhatunk.
 
 

link4 link3 link2 link1

 
 
Nem sokkal a 2012-es Pingvin algoritmus frissítése után, a Google bevezette a disavow tool nevű eszközét, amely lehetővé teszi a weboldal tulajdonosok számára, hogy megkérjék a Google-t, bizonyos linkeket ne vegyen figyelembe.

 

Összefoglalás

     

  •  Nem minden negatív SEO, ami annak tűnik. Attól, hogy találunk furcsa linkkapcsolatokat, nem kell rögtön azt feltételezni, hogy egy versenytárs áll mögötte.
  • A legtöbb esetben a Google algoritmusok érzékelik, hogy egy harmadik fél okozta a hirtelen, értéktelen linknövekedést, és ezeket nem veszi figyelembe a rangsoroláskor.
  • A nagy és jelentős összegeket hozó versenyszférákban gyakoribbak az ilyen jellegű akciók.
  • Ha már érte büntetés az oldalt a természetellenes linkek miatt, a Google nehezebben tud különbséget tenni a természetellenes kapcsolatok és a negatív SEO között.

 
Forrás: moz.com
 
 

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!



Referenciák
Kérjen
árajánlatot!