SEO ellenőrző lista weboldal költöztetés esetén

Kevés olyan dolog teheti annyira tönkre egy márka teljesítményét a keresési eredményekben, mint egy rosszul végrehajtott weboldal-migráció.

 

A domain név megváltoztatása vagy a HTTPS megvalósítása nagyszerű üzleti lépés lehet, de ha nem vesszük figyelembe, hogyan reagálnak erre a lépésre a keresőmotorok, szinte biztos, hogy jelentős visszaesés várható az organikus keresési eredményekben.

 

Használjuk az alábbi SEO ellenőrzőlistát, hogy felkészüljünk a migrációra.

 

1. Vegyük fontolóra, hogy a migráció helyes döntés-e

Az oldal költöztetés majdnem mindig átmeneti forgalomvesztést fog eredményezni – a Google-nek időre van szüksége a változás feldolgozásához és indexeléséhez. A gondosan végrehajtott migráció minimálisra csökkentheti a forgalom fluktuációját és a legjobb esetben a Google az új webhelyet úgy kezeli majd, mintha az eredeti lenne.
De ez csak a legjobb eset. A valóság az, hogy az oldal migráció önmagában kevésbé kínál SEO előnyöket és nem szünteti meg a keresőmotor büntetését.

 

Mindezeket szem előtt tartva, mikor éri meg?

  • amikor erős névváltásra van szükség
  • amikor a migráció sajtót és linkeket generál
  • amikor a webhelyet át kell helyezni HTTPS-re (az egyik olyan eset, amikor a migráció önmagában SEO nyereséget kínál)

2. Használjunk sandbox-ot

Soha ne végezzünk site migrációt a webhelyen anélkül, hogy előtte nem tesztelünk le mindent a teszt szerveren. Ellenőrizzük, hogy az átirányítások megfelelően működnek-e, és hajtsuk végre az összes ellenőrzést, amely a nyilvánosság előtt történik. Ha megpróbálunk mindent megtenni, de nem tesztelünk, az hibákhoz vezethet, és ha hibák elég rosszak, hetekig tart visszaállítani a weboldalt.

ellenőrzés
 

3. Kis forgalmú időszakra tervezzük a migrációt

A jól megtervezett és ellenőrzött költöztetés nem befolyásolja tartósan a forgalmat, de azért tervezni kell egy ideiglenes lemorzsolódással. Emiatt a legjobb, ha az átállás az év kisebb forgalmú szakaszában történik, feltételezve, hogy a webhely teljesítményének bizonyos szezonalitása van.
Az ünnepek előtti költöztetés mindig rossz ötlet. Bár a cél mindig a forgalomvesztés elkerülése, fontos ügyelni arra, hogy ha forgalmat veszítünk, akkor olyankor tegyük ezt, amikor a forgalom amúgy is kisebb.

 

4. Térképezzük fel az oldalt a migráció előtt

Futtassunk le egy feltérképező eszközt és győződjünk meg róla, hogy mindent lementettünk.
Biztosítani kell, hogy a régi webhely URL-jeiről egy teljes listát kapjunk.
Használjuk ezt a lehetőséget a régi webhelyen található feltérképezési hibák átirányítására is. Ezek az idő múlásával majd elkopnak. Ritkán találkozhatunk olyan webhellyel, amely nem rendelkezik legalább néhány törött vagy átirányított linkkel.

 

Teljes mértékben távolítsuk el vagy cseréljük le az átállási folyamat során a 404 oldalakra mutató linkeket. Emellett ajánlott az átirányított oldalakra mutató hivatkozások frissítése, hogy azok a végső oldalra mutassanak. Ne legyenek átirányítási láncok a folyamat végére.

 

Ne felejtsük el, hogy a webhely feltérképezése nem tud azonosítani minden egyes oldalt a webhelyen. Például ha vannak olyan oldalak, amelyekre nem mutat link egyik másik aloldalról sem, akkor az az oldal nem jelenik meg a feltérképezésben. Használjuk a saját adatbázisainkat, hogy megtaláljuk ezeket az oldalakat, de ha ez nem lehetséges, a Google Analytics-ben is megkereshetjük őket. Ha találunk árva oldalt, győződjünk meg róla, hogy frissítjük és linkeljük az áttérés során.

 

5. Állítsuk össze az analitikát

Készítsünk egy másolatot a Google Analytics adatairól, szükségünk lehet még később ezekre az információkra az elvesztett forgalom azonosításához.
Ha bármilyen forgalom elvész, exportálhatjuk az új webhely Analytics adatait és futtathatunk egy összehasonlítást a régi webhely adataival, hogy pontosan azonosítani tudjuk, mely oldalak vesztettek forgalmat. Sok esetben csak adott oldalak forgalma esik, nem az egész weboldalé.

 

Érdemes azonosítani és feljegyezni a legjobban teljesítő oldalakat is. Az áttelepítés után fordítsunk ezekre külön figyelmet. Ha ezek forgalmat veszítenek, azt jelzi, hogy az authority átvitele nem volt megfelelő. Hiszen ezek az oldalak járulnak hozzá a legjobban az authority-hez, így ezek vesztesége befolyásolhatja a webhely általános teljesítményét is.

analysis

6. Helyezzük át az összes megváltozott URL-t a régiről az újra

Készítsünk egy táblázatot, amelyben benne van minden régi és minden új URL.
Ideális esetben a webhely áttelepítése után az összes régi oldal megtalálható lesz egy új helyen. Nyilvánvalóan, ha egy oldalt eltávolítunk, akkor az kikerül az indexelésből is.

 

Ideális esetben az új URL architektúra megegyezik a régivel, hacsak nincs nagyon nyomós ok annak megváltoztatására. Ha szeretnénk változtatni rajta, akkor a site migráció jó ötlet lehet, de legyünk tisztában azzal, hogy ilyenkor a Google egy teljesen más weboldalként tekint majd az oldalra.

 

Az architektúra megőrzésének másik oka az, hogy lehetővé teszi a .htaccess fájlban a regex használatát, így könnyen átirányíthatjuk a régi oldalakat az újakra. Ez kevésbé terheli meg a szervert és kevésbé fájdalmas, mint az egyenkénti átirányítások.

 

7. Frissítsünk minden belső linket

Az új oldalak HTML linkjei az új oldalra mutassanak, ne a régire.
Ez nyilvánvalónak tűnhet, de ahogy végigcsináljuk a folyamatot, gyorsan rájövünk, hogy mennyire csábító gondolat, hogy a hivatkozásokat változatlanul hagyjunk. Ne engedjünk a kísértésnek. Lelassíthatja az oldal teljesítményét, az átirányítások pedig csökkenthetik a PageRank értékét.
Az ideális módja a linkek újraírásának, ha egy keresés és csere műveletet hajtunk végre az adatbázisban.

 

8. Kanonizáljunk minden új oldalt

Ellenőrizzük, hogy a kanonizálás az új webhelyre mutat és nem a régire. A régi helyre történő kanonizálás katasztrofális lehet, mivel megakadályozhatja az új website indexelését.
Az új webhely összes aloldalát (kivéve persze azokat az oldalakat, amelyek egy másik oldalra kanonizálnak) kanonizáljuk önmagára. Az átirányításokkal együtt ez megmondja a Google számára, hogy az új webhely tulajdonképpen a régi oldal új helyen.

html

9. Oldjuk meg a duplikált tartalom problémát

A migrációs folyamat különböző rossz lépései duplikált tartalmat eredményezhetnek.
Legyünk tisztában ezekkel:

 

  • Ha az URL mindkét verzióját publikáljuk, akkor duplikált tartalmunk lesz. Ha a kanonizálást helyesen végezzük, az megoldja a problémát, de ajánlott beállítani a .htaccess átirányítási szabályait is, hogy csak egy verzió legyen elérhető.
  • Az IP címeknek át kell irányítaniuk az URL-eket.
  • Keressük meg azokat a mappákat, amelyek ugyanazt a tartalmat tartalmazzák, különösen, ha ezek alapértelmezett mappák.
  • Ellenőrizzük, hogy https vagy http verziót használunk és a weboldal csak egyik változatban legyen elérhető. A másikat át kell irányítani a megfelelő helyre.
  • Ha a webhelyen található keresési funkció, akkor a keresési eredményoldalakat nem kell indexelni.
  • Ha önkanonizálását helyesen végezzük, azzal lényegében megakadályozzuk a duplikált tartalmat.

 

10. Azonosítsunk és kezeljünk minden eltávolított oldalt

Általában kerüljük az oldalak eltávolítását a költöztetés során. De ha néhány oldalt el kell távolítani márkaépítés céljából, tegyük a következőket:

 

  • készítsünk egy listát minden aloldalról
  • ne irányítsuk ezeket a régi oldalakat az új site-ra
  • távolítsunk el minden linket ezekről az oldalakról
  • távolítsuk el az oldalt a régi webhelyről
    • ha van az oldalnak egy megfelelő helyettesítője, állítsunk be átirányítást és minden link az új oldalra mutasson. Ezt csak akkor kell megtenni, ha a helyettesítő oldal ugyanazt a célt szolgálja, mint a régi oldal
    • ha nincs megfelelő helyettesítője, akkor legyen 404
    • ne irányítsuk át az eltávolított oldalt a főoldalra (lágy 404-es hiba)

404

11. Győződjünk meg róla, hogy egyedi 404-es oldalt használunk

Az egyedi 404-es oldal lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyszerűen navigáljanak az oldalon és találjanak valami hasznosat, ha olyan oldalon landolnak, ami már nem létezik.

 

12. Kezeljük a webhelytérképet

Tartsuk meg régi webhelytérképét a Google Webmestereszközökben, és adjuk hozzá az új webhelyhez tartozó webhelytérképet is. Ha a Google elkezdi a régi webhelytérkép feltérképezését és felfedezi az átirányításokat, akkor jó esély van rá, hogy ez felgyorsítja a folyamatot.

 

13. Mindig használjunk elemző eszközt

Telepítsük a Google Analytics-et az új domainre, állítsuk be és futtassuk, mielőtt az oldalt nyilvánossá tesszük. Figyeljünk a forgalom változására az átállás során.

 

14. Irányítsunk át minden megváltozott linket

Az átirányítások létrehozásának ideális módja a regex kifejezés használata a régi webhely .htaccess fájljában. A regex kifejezésnél egyszerűen le kell cserélni a domain nevet vagy ki kell cserélni a HTTP-t HTTPS-re, ha SSL migrációt végzünk.
Olyan oldalakon, ahol ez nem lehetséges, egyedi átirányítást kell beállítani. Győződjünk meg róla, hogy ez nem okoz ellentéteket a regex-szel és nem hoz létre átirányítási láncokat.
Ellenőrizzük az átirányításokat egy teszt szerveren. Az átirányítások akkor válnak élővé, mikor a webhelyet ténylegesen áttelepítettük.

 

15. Figyeljük a régi domaint

Hacsak a migráció célja nem az eredeti domain értékesítése, javasolt, hogy továbbra is figyeljük. Ideális esetben a régi domain átirányítódik az újra, oldal-oldal alapon. Ha ezek az átirányítások elvesznek, minden régi webhely által megszerzett bejövő link is elvész.

 

Egyes szakemberek azt mondják, hogy felhagyhatunk a régi domain figyelésével, ha a Google leállította az indexelést, de ez nem javasolt. Bár lehetséges, hogy a Google a régi oldalra mutató linkeket az újhoz rendeli hozzá, még átirányítás nélkül is.

 

16. Figyeljük a forgalmat, a teljesítményt és a helyezéseket

Tartsuk szem előtt a keresési és hivatkozó forgalmat, ellenőrizzük naponta legalább a migráció után 1 hétig. Ha van a forgalomban változás, ássunk le oldal szintig és hasonlítsuk össze a régi és az új oldal forgalmát, azonosítsuk, hogy melyik aloldal forgalma esett vissza. Ezeket az oldalakat ellenőrizni kell feltérképezési hibák és link problémák szempontjából.

 

Ugyanúgy fontos, hogy figyeljük a legtöbbet linkelt oldalakat, mind authority mind külső linkek tekintetében. Ezek az oldalak játsszák a legnagyobb szerepet a webhely rangsorolásában, így a teljesítményükben bekövetkező változások hatással vannak a webhely általános teljesítményére is.

graph
 

17. Adjunk meg jegyzeteket az Analytics szolgáltatásban

Használjuk a jegyzeteket a fontos napok megjelöléséhez az áttérés során. Ez segít abban, hogy azonosítani tudjuk a probléma okait a folyamat során.

 

18. Győződjünk meg róla, hogy a Google Search Console megfelelően van beállítva

Be kell állítani az új tulajdont a Search Console-ban. Ellenőrizzük, hogy a megfelelő változat legyen megadva, HTTP és HTTPS, valamint www és www nélküli verzió közül. Küldjünk be új webhelytérképet.

 

19. Kezeljük megfelelően a PPC-t

Frissítsük a PPC kampányokat, hogy a helyes weboldalra mutassanak. Ha a PPC kampányok a régi weboldalra mutatnak, az átirányítás miatt az attribúció elveszik Analytics-ben.

 

20. Frissítsük az összes többi platformot

Frissítsük az összes közösségi média profilt, leírást, más saját weboldalainkat, fórum hozzászólásokat úgy, hogy a hivatkozás az új oldalra mutasson, ne a régire.

 

21. Érjük el a legjelentősebb linkeket

Vegyük fel a kapcsolatot a legfontosabb linkelő webhelyekkel és tájékoztassuk őket az áttelepítésről és javasoljuk, hogy frissítsék a náluk található linket. Nem mindenki fogja ezt megtenni persze, de akik igen, azok segítik az áttelepítési folyamatot.

 

22. Figyeljük az indexelt oldalak számát

A Google nem fogja azonnal indexelni az új webhely összes aloldalát, de ha az indexelt oldalak száma nem egyezik meg a régi webhely indexelt oldalainak számával egy hónap elteltével sem, akkor valószínűleg valami hiba történt a folyamatban.

 

23. Ellenőrizzük a 404-eket és az átirányításokat

Térképezzük fel az új oldalakat, hogy meggyőződjünk róla, nincsen 404 vagy 301. Az új webhely összes linkje működő oldalra mutasson. A 404 és 501 hibák a legrosszabbak, ezért először ezeket kell vizsgálni. Ha van helyettesítő oldal a 404-es oldal számára, akkor cseréljük ki a linket.

 

 

A második legrosszabb a régi oldalon lévő 301-ek használata. Még ha ezek az új webhelyre is mutatnak, a kiszolgáló teljesítménye rossz lesz és a régi webhelyhez kapcsolódó linket kavarodást okozhatnak a webhely áttelepítése során.
Mindig frissítsük a belső linkeket, hogy közvetlenül a megfelelő oldalra mutasson, soha ne átirányítással.

 

24. Térképezzük fel a régi URL-eket

Ügyeljünk arra, hogy feltérképezzük az összes költöztetés előtt összegyűjtött URL címet és győződjünk meg róla, hogy minden olyan URL-t is tartalmaz, amely nem volt feltérképezhető. Ne próbáljuk közvetlenül feltérképezni az oldalt, a 301-ek miatt csak az első oldalakat látjuk.

 

Ellenőrizzük, hogy minden régi URL átirányítson az újra. Ne legyen 404, hacsak nem távolítottuk el az oldalt a költöztetés során. Ha van 404, akkor ellenőrizzük, hogy nem mutat-e link rá. Ha a 404 nem cél, akkor hozzunk létre egy megfelelő átirányítást.

 

Ellenőrizzük a külső URL-eket, hogy minden átirányítás működőképes-e, egyik se legyen 301 vagy 404. A külső URL-ben lévő 301 átirányítási láncot jelez, ami rossz a teljesítmény szempontjából. A 404-re történő átirányítás pedig nagyon frusztráló élményt okoz a felhasználók számára és sérti a SEO-t is.

 

Konklúzió
Ha egy webhely áttelepítése a SEO figyelembe vétele nélkül történik, akkor szinte biztos, hogy forgalmat veszítünk a folyamat során. Ezért mindig tartsuk szem előtt a fentieket, ha webhely áttelepítését tervezzük.

 

 

 

Forrás: searchengineland.com

 

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!



Referenciák
Kérjen
árajánlatot!