A chatbotok kora

A gyors kommunikáció korában élünk, amely nagy és felismerhetetlen világunkat virtuális faluvá változtatta. Ebben a folyamatban az egyik legfontosabb szerepet az üzenetküldő alkalmazások kapták. Ezek az alkalmazások lettek a világméretű kommunikáció helyei, melyek mindent és mindenkit összefognak. Ma az üzenetküldő alkalmazások tele vannak olyan szolgáltatásokkal, amik még személyesebbé teszik a társalgási felületeket.
 
Manapság a bot-platformok és a chatbotok létrehozása a legforróbb trend az üzenetküldő alkalmazások fejlesztésében. Úgy tűnik, hogy a közeljövőben az olyan kommunikációs alkalmazások, amik nem támogatják a chatbotokat, kudarcra ítéltettek.
 
A chatbotok segítségével élelmiszereket rendelhetünk, ellenőrizhetjük az időjárást, megtalálhatjuk a kedvenc énekeseinkről szóló információkat, banki ügyleteket végezhetünk… szinte mindent elintézhetünk.
 

Forrás: yalantis


 
 

Szóval, mi az a chatbot? Egyszerűen összefoglalva egy szoftver, mely mesterséges intelligenciával rendelkezik. A mesterséges intelligenciának köszönhetően képesek tanulni a felhasználóktól érkező információkból. Minél több információt kapnak, annál okosabbak lesznek. Képesek információkat elemezni és megjósolni a felhasználók jövőbeni viselkedését.

Chat-bot történelem

A bot-korszak kezdete egészen 1950-ig tekinthető vissza. Ekkor jelent meg Alan Turing híres “Számítástechnika és hírszerzés” című cikke a mesterséges intelligenciáról.
 
Turing javasolta az úgynevezett Turing tesztet, amely segít megkülönböztetni az embert a géptől az írásos kommunikáció során.
 
Az első chatbotok ELIZA (1966) és PARRY (1972) voltak. Ezeket a korai botokat kizárólag az emberi nyelv szimulációjára használták fel, semmilyen más feladatot nem végeztek.
 
A botok a 2000-es évek második szakaszában érkeztek, amikor megjelent a Radiohead általi Minotaur. A Minotaur-nak több mint egymillió felhasználója volt, és több mint 65 millió üzenetet küldött, de kevesebb, mint egy év alatt lecsengett, csakúgy, mint sok más bot ebben az időszakban.
 
Egy évtized alatt teljesen új botok jelentek meg és egyre népszerűbbek lettek. Miért olyan népszerűek a botok manapság?
 
Üzeneteket mindig is küldtünk. Először fizikai leveleket, majd e-mailt, SMS-t, végül Facebook Messenger-en üzenetet, WhatsApp és egyéb alkalmazás általi üzeneteket. Napi rendszerességgel használjuk az üzenetküldő alkalmazásokat. Nem csoda, hogy ezek a világ legnépszerűbb alkalmazásai lettek.
 
Az üzenetküldő alkalmazások és a chatbotok növekvő népszerűsége Kínában érezhető a leginkább. A legnépszerűbb messenger-ek – a WeChat és a Baidu – valódi személyes asszisztensekké váltak. WeChat több mint 800 millió felhasználóval, a Baidu több mint 650 millióval rendelkezik. Ezek az alkalmazások különböző feladatokat hajthatnak végre, a médiafájloktól a vásárlásokig. És mindez anélkül történik, hogy elhagynánk az alkalmazást.

 

Miért vegyük komolyan a messenger bot alkalmazásfejlesztést?

1. A chatbot messenger platformok megjelenése
 

A Microsoft, a Telegram, a Facebook botjai mind az elmúlt években robbantak be.
 
Ezek a cégek, valamint más IT cégek kifejlesztették saját mesterséges intelligencia alapú üzenetküldő platformjaikat. Mivel az emberek már rengeteg időt töltenek az üzenetküldő alkalmazásokon telefonjaikkal, ezért értelme van további képességeket adni az olyan alkalmazásoknak, amelyeket az emberek már szeretnek, nem kényszerítve őket arra, hogy a különböző alkalmazások és webhelyek között ugráljanak.
 
Sok vállalat már kihasználja a lehetőséget, hogy saját szolgáltatásait egy üzenetkezelő felületbe integrálja. Product Hunt Kitty bot a Slack Messenger-hez, a CNN botja a Facebook Messenger-hez és a Foursquare bot a Telegram-hoz.
 
A Business Insider jelentése szerint 2015 elején a messengerek havi aktív felhasználóinak száma meghaladta a közösségi hálózatok felhasználóinak számát.
 

Forrás: yalantis


 
 
2. Új típusú alkalmazások megjelenése
 

A Chatbot fejlesztői követik a trendet, és új termékeket hoznak létre, amelyek segítenek különböző feladatok elvégzésében a természetes nyelv használatával.
 
2016-ban olyan alkalmazásokat láttunk, mint például a Penny, amely segít a pénzügyek kezelésében; Lark, egy app, amely segít elérni fitness céljainkat; És a Luka, egy messenger, amely botok és emberek közötti kölcsönhatásokat teremtett.
 
Mindegyik alkalmazás a természetes nyelvet és a mesterséges intelligenciát használja, hogy megkönnyítse a felhasználók és az alkalmazások közötti kölcsönhatásokat.

 

Kétféle chatbot létezik

Ha már Ön is meggyőződött arról, hogy a chatbot a mobilalkalmazás fejlesztésének jövője, kétféle botot lehet fejleszteni:
 
1. A saját alkalmazásokban (például Penny-ben) végrehajtott botok
 

Ezek a botok olyan alkalmazásokon belül működnek, amelyek egy adott funkciót végeznek (helyek keresése, vagy vásárlás egy e-kereskedelmi alkalmazásban), hogy automatizálják a felhasználók és egy alkalmazás közötti kölcsönhatásokat. Ez a megközelítés alkalmas olyan vállalkozások számára, amelyek már sok felhasználóval rendelkeznek.
 
2. A messenger-ekben működő botok (például a Facebook Messenger CNN botja)
 

Ezek a botok olyan messenger-ekben működnek, amelyek támogatják a botokat. Ez a fajta bot azoknak a vállalkozásoknak szól inkább, amelyek még nem rendelkeznek nagy közönséggel. Ráadásul olcsóbbak, mint egy önálló alkalmazás létrehozása.
 

A chatbot létrehozása nemcsak a felhasználóknak nyújt megoldást a probléma megoldására, hanem olyan platformot hoz létre, amellyel közvetlenül a célközönséggel kommunikálhatunk, akár ügyfélszolgálatot alakíthatunk ki vele.
 

Hogyan működnek a chatbotok?

A Chatbotok kizárólag a szöveges üzenetküldésen keresztül végzik el a feladatokat. A chatbotok két módon tudják megérteni a felhasználók általi szöveges üzeneteket:
 
1. Szigorú parancsok
 

A szigorú parancskészletekre támaszkodó chatbotok nagyon korlátozottak. Csak olyan tökéletesen kialakított parancsokra reagálnak, amelyeket programozni kell. Például a Telegram zenei botja zenét kereshet, de csak akkor, ha olyan parancsokat használunk, mint például a “/random”, amivel bizonyos számokat kapunk. Ha a parancsokon kívül máshogyan is próbálunk beszélgetni a zenei bottal, akkor azt válaszolja, hogy sajnálja, de nem talál semmit, ami megfelel a kérésnek.
 

Forrás: yalantis


 
 
2. Természetes nyelvfeldolgozás (NLP)
 

Az NLP-re épülő chatbotok intelligensebbek, a gépi tanulásra támaszkodnak. Nem kell szigorú parancsokat használni ahhoz, hogy kölcsönhatásba lépjenek velük. Ehelyett úgy beszélhetünk velük, mint egy valódi emberrel. Mondhatjuk, hogy “Hé, mi a helyzet a világban?”, hogy megkapjuk a legfrissebb híreket, vagy “Ó, éhes vagyok!” felkiáltással ételt rendelhetünk.
 

Forrás: yalantis


 
 

Technológia a chat botok mögött

Bármely programozási nyelvet használhat, amely fix parancsokra vagy gépi tanulásra támaszkodik. Most vessünk egy pillantást arra, milyen technológiákat használnak a chat botok létrehozásához. Ezen technológiákat kétféleképpen csoportosíthatjuk: API és GUI technológiák.
 
API
 
Nézzünk egy egyszerű példát. Képzeljük el, hogy van egy e-kereskedelmi webhelyünk, amelyen cipőt adunk el. Két módja van, hogy kapcsolatba tudjanak lépni a weboldallal:
 
GUI (Graphical User Interface)
 
TUI (Textual User Interface)
 
Az első lehetőség az, amihez már hozzá vagyunk szokva. A grafikus felhasználói felületen vannak gombok, menük, tabulátorok stb. Tehát a tökéletes pár cipő vásárlásához a következő műveleteket kell végrehajtani:
 
Menjünk a weboldalra

Termékek böngészése

Válasszunk valamit, ami tetszik

Tegyük a bevásárlókosárba

Töltsük ki a fizetési űrlapot

Várjuk meg a kiszállítást
 

De a chatbotok szöveges felhasználói felülettel (TUI) dolgoznak, vagyis szöveges parancsokkal kommunikálhatunk egy szolgáltatással. Ha cipőt akarunk vásárolni, akkor üzenetet küldhetünk a megfelelő botnak, mondván, hogy cipőket szeretnénk rendelni, és többféle lehetőséget is küldhet.
 
A TUI megvalósításához és megtanítani a botot az interakciók megkönnyítésére a bázis (esetünkben az e-kereskedelmi weboldal) és a felhasználó között, integrálnunk kell az API-t. Az API összekapcsolja a botunkat azzal az applikációval, amelyben elhelyeztük a botunkat, és lehetővé teszi a felhasználók kéréseinek megválaszolását és a feladatok elvégzését.
 
Gépi tanulás
 
Ahogy azt korábban említettük, használhatjuk a gépi tanulás lehetőségét, hogy intelligensebb chatbotokat hozzunk létre, amelyek a természetesebb nyelvparancsokra reagálnak. A gépi tanulási technológiák lehetővé teszik a botok számára, hogy felismerjék a beszédet és az adatokat, megtanulják a természetes nyelv mintáit, és értelmezzék az adatokat a korábbi interakciók alapján.
 

Forrás: yalantis


 
 

Mit tartogat a jövő a chatbotok számára?

A közeljövőben szinte mindenki képes lesz saját botot létrehozni, köszönhetően a legkülönfélébb eszközöknek, amelyek segítségével kódolás nélkül építhetünk botokat.
 
Sok fejlesztő úgy gondolja, hogy a chatbotok teljesen helyettesíthetik a natív alkalmazásokat. Íme néhány oka annak, hogy miért is feltételezhető ez:
 
1. A natív alkalmazások létrehozása, karbantartása és frissítése sok pénzbe kerül

2. A chatbottal nincs szükség felhasználói felületre

3. A botok tanulhatnak a felhasználóktól

4. Az alkalmazások túlcsordulása miatt sokkal nehezebb egy vállalkozásnak meggyőznie potenciális felhasználóit, hogy telepítsenek egy alkalmazást

 
 
Egy robothoz beszélgetni ma már egyáltalán nem hangzik őrült ötletnek. Ideje elkapni a modern kori hullámot, és kihasználni az új technológiák előnyeit az üzleti célok elérése érdekében!

 
 
Forrás: yalantis.com
 
 
 

Ezeket olvasta már?

 

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!



Referenciák
Kérjen
árajánlatot!